Type af chinchillasand

Beskrivelse mangler
Låst
Rebekka

Type af chinchillasand

Indlæg af Rebekka » 24. sep 2014 21:13

Hej,
Jeg sidder og kigger på chinchillasand på nettet og kan forstå, at der er to slags.
Nogle er med kvarts-sand, men der findes også sand med sepiolit, der sælges med denne information:

"JR Farm Chinchilla-Sand er finkornet sepiolit-sand til det daglige bad. Fri for kvarts!
Sepiolit er et leret mineral, der i modsætning til kvarts-sand (såsom fugle-sand eller akvarium-sand) ingen skarpe kanter har. Sandet er porøst og fjerner fedt og andet snavs i chinchilla pelsen. Bevarer pelsens naturlige glans.
JR Farm Chinchilla-Sand giver ikke en kedelig eller ødelagt pels, som normalt sand gør."
http://www.zooplus.dk/shop/smaadyr/smaa ... and/187059

Kvartssandet er billigere, men jeg vil jo ikke købe det, hvis min kommende vinterhvide dværghamster kan komme til skade på grund af det.

Er der en herinde, der har forstand på det, som kan svare mig?

Venlig hilsen
Rebekka

vonJul

Re: Type af chinchillasand

Indlæg af vonJul » 25. sep 2014 07:36

Jeg vil ikke kalde mig ekspert, men må indrømme at jeg meget hellere vil bruge dette sand frem for kvartssandet her: http://www.zooplus.dk/shop/smaadyr/smaa ... and/186945

Mine grunde ligger i at kvartssandet bliver leret når dyrene tisser i det, og meget hurtigt kommer til at lugte. Det gør det svært (føler jeg) at sikre sig at det er rent når man sir det (jeg sir mit sand og genbruger det hvis det kan lade sig gøre) og så oplevede jeg at det kvartssandet klistrede til Snehvides (min langhårede) pels og dannede klumper deri.

JR Farms sand er lidt mere groft i det og ja det klumper stadig sammen, men ikke på samme lerede måde som kvartssandet.
Jeg plejer at købe 4 kg gennem zooplus.de, og det kan holde nogle måneder alt efter hvor meget grisbasser mine dyr er :P

Winther

Indlæg af Winther » 26. sep 2014 19:19

Hej Rebekka.

Jeg vil anbefale dig at købe en pose Cichlide-sand. Det er rigtig godt hamster- badesand, men bare til en meget billigere pris. :D
Venlig hilsen Trine
Billede
Winther's Hamsteropdræt
http://www.winthershamster.dk

Hamsterheaven

Indlæg af Hamsterheaven » 26. dec 2014 21:21

ja, jeg har også mange spørgesmål omkring chinchilla sand. Jeg har altid brugt en meget fint sand fra Dyrenes net salg som er decideret chinchilla sand (i 25kg sæk). Det er så fine så fint at du kan også si det og genvinde nogle rester, men ellers er det så gode til at absorber vand at den ikke lugter overhovedet mm. den er meget beskidt. (man skal ikke lade det nå derhen) Men så blev jeg anbefalet Cichlide sand og købte 2 varianter af det. Jeg kom igennem det lyn hurtigt fordi jeg fandt den absorberet ikke tis særlig godt, og den lugtede stærk af urin kort efter den var vædet. Så er jeg gået tilabage til at købe de lidt halv-dyre chinchilla sand igen simpelthen fordi det er bedre til at kontroller lugt, og mine dværghamstere elsker det! Hvis jeg giver dem det mere grov Cichlide sand, vil de ikke bade i det, kun brug det som toilet! Så der må være NOGET forskel mellem Cichlide og Chinchilla sand, tænker jeg?
P.S. Det kan fås billigere hvis man køber det i zoooplus, men ikke det samme mængder.

Dyrenes netsalg
225,00
Fragtfrit ved køb over 399 kr.
LÆG I KURV Ønskeseddel
Chinchilla sand i 25 kg sæk.
Degu, ørkenrotte, og Chinchilla kan bade i det daglige for at holde pelsen ren.
Giv dit kæledyr et dagligt bad i badesandet. Det holder dyrets pels ren, sund og flot. Den fine bakteriefri sand hjælper ikke blot på pelsen, men dit kæledyr vil elske det.
Bodil, Hamsterheaven. Medlem DHF

Hamsterguf9000

Indlæg af Hamsterguf9000 » 26. dec 2014 21:29

Den eneste forskel der er på de 2 forskellige slags sand er at der i chinchillasandet er kalk og det er der ikke i cichlidesand. Begge slags sand kan fås i forskellige kornstørrelser :)

Hamsterheaven

Indlæg af Hamsterheaven » 26. dec 2014 21:33

OK!! Jeg undret mig hvad det var som gave den lidt mere tørt og sugende effekt med Chinchillasand!
Hvilet strls. cichlide sand er så anbefalet?

Hamsterguf9000

Indlæg af Hamsterguf9000 » 26. dec 2014 21:39

Det skal bare være det fineste man kan få. Jeg har ikke selv prøvet det, men har bare undersøgt hvad forskellen er :)

Hamsterheaven

Indlæg af Hamsterheaven » 24. mar 2015 23:02

Så har jeg atter engang købte Akvarie sand (cichlide sand) Jeg kan simpelthen konstatere at mine dyr gider ikke at bade I det, fordi det er en tand for groft ved siden af rigtigt chinchilla sand man kan få enten I Dyrenes net salg eller zooplus. Så jeg er gået over til at købe det dyre, desværre for min penge pung, :? men jeg har glædere og renere hamster ud af det, og ikke meget lugt gener overhovedet. Selvfølglig skal man skift sand efter behov FØR det kommer til at lugte! :D

Rasholm

Indlæg af Rasholm » 25. mar 2015 10:11

Kan det passe at man får 3 x 5 kg for den pris ?

http://www.zooplus.dk/shop/smaadyr/smaa ... and/186945
Ha' en glad dag

Abu, Ayla, CC, Volot, Nocciola, Luc, Luciano & Anne
Rasmolms Hamsteropdræt
www.rasholm.dk

Maia

Indlæg af Maia » 25. mar 2015 10:14

Rasholm skrev:Kan det passe at man får 3 x 5 kg for den pris ?

Det er nøjagtig det vi bruger til vores hamster :thumb:
Der tages forbehold for tyrkfjel og prisændringer i forhold til ovenstående indlæg

0.1 Cricetulus Griseus - ♥ Yinfeng aka Tøsebarnet / Tigerdyret ♥ (*25.9.2011 - †21.8.2014)
0.1 Mesocricetus Auratus - ♥ Comtessa Cirkeline aka Lillefix / Turbo Kartoffel ♥ (*2.8.2013 - †21.4.2015)

Rasholm

Indlæg af Rasholm » 25. mar 2015 17:30

Maia skrev:

Det var ikke rigtig mit spørgsmål :wink:
Det var om det kunne passe at man får 3 x 5 kg for den pris der står i linket :D
Ha' en glad dag

Rasmolms Hamsteropdræt
www.rasholm.dk

Maia

Indlæg af Maia » 25. mar 2015 17:40

Rasholm skrev:
Maia skrev:

Det var om det kunne passe at man får 3 x 5 kg for den pris der står i linket :D
Sorry :oops:
Men ja, det er den pris man giver for 3x5 kg.
Der tages forbehold for tyrkfjel og prisændringer i forhold til ovenstående indlæg

0.1 Cricetulus Griseus - ♥ Yinfeng aka Tøsebarnet / Tigerdyret ♥ (*25.9.2011 - †21.8.2014)
0.1 Mesocricetus Auratus - ♥ Comtessa Cirkeline aka Lillefix / Turbo Kartoffel ♥ (*2.8.2013 - †21.4.2015)

Rasholm

Indlæg af Rasholm » 25. mar 2015 18:13

Maia skrev:
Rasholm skrev:

Sorry :oops:
Men ja, det er den pris man giver for 3x5 kg.
Super tak :D
Ha' en glad dag

Rasmolms Hamsteropdræt
www.rasholm.dk

JaneSørensen

Indlæg af JaneSørensen » 29. apr 2015 09:14

Jeg køber også chinchillasand gennem zoo plus, da de både bader og tisser i det uden lugtgener :D . Synes også, det gør pelsen fin og blød :D

Mvh Jane
Med Venlig Hilsen Jane Sørensen

Benji's hamsteropdræt

Låst