De siste årene har flere kilder gått hardt ut mot furubasert spon som ikke er behandlet på en spesiell måte. De hevder det inneholder oljer som er svært farlige for hamsternes respirasjonssystem. Ta for eksempel denne uttalelsen fra en post i 2013:
http://hamsterhideout.com/forum/topic/7 ... r-bedding/"Pine shavings - Pine has gained a rather misleading reputation as being "not as dangerous as cedar." Unfortunately, many interpret this as saying that pine is safe to use. Pine is still dangerous to hamsters, even if it isn't "as bad" as cedar. It still has a strong potential to cause serious harm. Pine shavings contain similar toxins to cedar shavings. Pine contains abietic acid instead of plicatic acid. Abietic acid is a known skin and respiratory irritant. On a Health and Executive Safety list about toxic woods, pine is listed as possibly having negative effects on lung function."
Flere store hamstersider og enkeltpersoner har sagt liknende ting, og gjort det veldig tydelig at furu er noe man for all del skal unngå. Det synes jeg har vært forholdsvis lett å gjøre også. Det er riktignok dyrere med annet strø (omtrent fem ganger så dyrt), men man gjør jo alt for sine små tasser.
Men så kommer problemene mine inn i bildet; for det første virker det ikke som om det er noen i skandinavia som snakker om det her. Er det fordi det er en selvfølge å ikke bruke furu? Har vi muligens en annen furu-art i skandinavia som ikke er skadelig? Eller er det fordi vi ikke har fått med oss dette ennå?
En annen ting, som forvirrer meg aktivt, er at de samme som mener at furu er skadelig også bruker tre produkter fra Trixie, som så vidt jeg kan se er lagd av furu. Det gir jo ikke helt den store meningen om furu er okei som leker, men ikke okei som strø i buret...
Jeg vet ikke om denne diskusjonen har vært tatt opp før.. Om den har det, så beklager jeg veldig. Jeg har prøvd å lete litt etter andre som har snakket om det samme, men uten å lykkes. Dette er noe jeg har lurt på veldig lenge, så håper jeg kan få litt hjelp til å finne ut mer
![Smile :)](./images/smilies/icon_smile.gif)