Genkoder?

Alt omkring opdræt, genetik, unger m.m.
Låst
Spot

Genkoder?

Indlæg af Spot » 26. nov 2006 19:47

Nu har jeg jo så fået min lille ny hams med hjem fra Anna.
Det var så profesionelt at der var stamtavle og det hele med (er vant til ZooZity, heh)
Så kiggede jeg lige lidt nærmere på det... HJÆLP!! det er indviklet... :shock:
Så her har i et par spørgsmål (er i ikke glade? :roll: )
1. Hvis mor har en kode og far en anden.. Kan man så ved at se på dem finde ud af hvad farve(r) ungenerne bliver ??

2. Hvordan kan man 'lave' denne genkode? er det bare ved at se på farven?? eller skal man så kigge på forældre ovs?

3. er der noget andet vigtigt??

På forhånd tak :D
Mvh. Katrine
www.cordeo.dk
Billede

Anna

Re: Genkoder?

Indlæg af Anna » 26. nov 2006 20:06

Spot skrev:1. Hvis mor har en kode og far en anden.. Kan man så ved at se på dem finde ud af hvad farve(r) ungenerne bliver ??

2. Hvordan kan man 'lave' denne genkode? er det bare ved at se på farven?? eller skal man så kigge på forældre ovs?

3. er der noget andet vigtigt??

På forhånd tak :D
1. ja, det kan man - men der er en vis usikkerhed i det, da dyrene kan have recessive arveanlæg. Og så er der endnu mere usikkerhed i hende du købte hos mig, da jeg ikke ved hvad hun er (og derfor står der _ foran tre af generne på stamtavlen - e-genet, sg-genet og to-genet)

2. Du kan godt lave en genkode bare ved at kigge på et dyr, dog er der ting som du så ikke ved med sikkerhed, bl.a. om de har recessive arveanlæg - og man kan komme ud for at der er farver blandet i dyret som man ikke kan se forskel på, fx gul og creme.

3. tror jeg ikke....men tænk over hvad du sætter sammen, da nogle farver er mere hensigtsmæssige at sammensætte end andre (fx er creme og gul ikke en særlig god parring, da man ikke kan se forskel hvis dyret har begge farver) og du må aldrig parre to dyr med lethale gener med hinanden.

Spot

Indlæg af Spot » 27. nov 2006 09:37

Hmmm.. Lethale gener ??? :? hvad er det?

Er Spot okay at sætte sammen med hende? (se mit billede) Ham ved jeg jo stort set ikke noget om da han er købt i ZooZity.

Tror den lille ny er træt efter rejsen... hun var ca vågen ½ time i går aftes.. Hun kommer nok til at hedde *snebold* kaldet *Snowy* da hun på et tidspunkt tog en kolbøtte ned af sit hus og lignede en lille snebold :D
Mvh. Katrine
www.cordeo.dk
Billede

Rattus Norvegicus

Indlæg af Rattus Norvegicus » 27. nov 2006 09:55

Spot skrev:Hmmm.. Lethale gener ??? :? hvad er det?
Det er dødelige gener... kommer af ordet det engelske ord "lethal" :wink:

Spot

Indlæg af Spot » 27. nov 2006 10:00

Men hvordan ved jeg om Spot har det?
Mvh. Katrine
www.cordeo.dk
Billede

Spot

Indlæg af Spot » 28. nov 2006 18:46

Er der ikke nogen der kan svare på det med Lethale genet?? :?

Nu har jeg læst lidt på ddhe.dk og set at mutationer kommer hvis noget i hamsteret 'går galt'... Vil det sige (bare er eksempel) at jeg kunne være så heldig at der kom en ny farve hos en af Spot's og Snebold's unger?
Det er nok sjældent men det kan vel ske??
Hvis man evt. står med en ny farve... Hvad gør man så? så skal den vel i videre avl og registreres og alt muligt? :shock:

Undskyld jeg spørger så meget.... :oops: Men vil være 120 % klar når ungerne kommer.. :D
Mvh. Katrine
www.cordeo.dk
Billede

Odgaard

Indlæg af Odgaard » 28. nov 2006 19:21

Lethale gener hos guldhamsteren er kun hos dominant spot, letal grå og hvidbuget/skimmel. Til en vis grad kan man snakke om at satin er et lethalt gen, men det påvirker kun hamsterens pels.

Lethal betyder at ungen dør allerede som foster eller som helt lille unge, hvis den har genet i dobbeltfaktor.

Hvidbåndede som din Spot kan godt være skjult hvidbuget, men da genet ikke virker til at være ret udbredt her i DK, så er han det sikkert ikke. Men det har jo så også kun betydning, hvis han skal parres sammen med en anden hvidbåndet eller en hvidbuget/skimmel, eller en af de andre farver, hvor man ikke kan se hvidbuget pga at deres bug allerede er hvid.

Sålænge du ikke kender hunnen genotype helt, så er det meget svært at sige, hvad der kommer af unger i en parring. Men de to kan sagtens parres sammen. Udfaldet af parringen vil sikkert kun vise mere om hunnens genotype.

Der kan sagtens komme en helt anden farve unge end forældrene. Det gør der i de fleste parringer, hvor hamsterne ikke er rentavlede.

Hvis du fx parrer en sort og en creme, så kan der sagtens dukke fx gyldne, sølvgrå, creme, sorte, cinnamon og mange andre op uden det er den helt store sensation. Det kommer helt an på hvilke gener hamsterne bærer skjult.
Mvh. Pia

kwo

Indlæg af kwo » 28. nov 2006 20:02

Som Pia siger kan der komme forskelligt med farver i parringer hvor forældrenes genkoder ikke kendes.

Men helt nye farver skal du ikke regne med. Det sker så ekstremt sjældent.

Tænk på at der hos guldhamsteren er sket højst 30 mutationer i alt, i løbet af de 75 år den har været holdt i fangenskab. Og når man tænker på hvor mange hundrede tusinde der bliver født hvert år, så er det blevet til rigtigt mange på 75 år, men altså mindre end 30 gange er det blevet til en ny farve eller pelsmutation.

Det er en meget lille nål i en meget stor høstak. :-)
Kenneth Worm

Spot

Indlæg af Spot » 29. nov 2006 12:00

Jeg takker mange gange.. :D

Kennteh: Det var nu heller ikke fordi jeg på nogen måde regnede med en 'ny farvet' unge... Men før jeg læste det havde jeg da enlig ikke tænkt på at det må jo ske / have sket en gang i mellem.

Pia: når du siger hvidbuget er det så om hamsteren er hvid på maven når man ser på den eller det det noget skjult?

Jeg læste alt det der stod om ´genetik på hamsterland.dk igår.. Er ret stolt :lol:

Men sådan en 'gen firkant' (kan ikke alle de der svære navne i hovedet!) jeg synes det var lidt uklaret... Altså i deres eksempel kom der jo 4 forskellige koder i nr 2. Men hvad så hvis man kun får 3 unger? eller 18? det var vist det eneste jeg ikke fik rigtig fat i... :?
Mvh. Katrine
www.cordeo.dk
Billede

kwo

Indlæg af kwo » 29. nov 2006 12:24

Spot skrev:Men sådan en 'gen firkant' (kan ikke alle de der svære navne i hovedet!) jeg synes det var lidt uklaret... Altså i deres eksempel kom der jo 4 forskellige koder i nr 2. Men hvad så hvis man kun får 3 unger? eller 18? det var vist det eneste jeg ikke fik rigtig fat i... :?
Du skal betragte de der firkanter som det der vil komme i det lange løb. Så i tilfælde hvor der er 4 forskellige genkoder i firkanterne vil det sige at hvis nu hamsteren kunne få 10.000 unger, så ville der være tæt på 25% af hver slags. Nu er der jo ingen hamstere der får så mange unger, men teoretisk burde der komme 25 % af hver slags.

Vi ved jo at i praksis sker det langt fra altid. En familie med 2 børn burde jo også teoretisk have en dreng og en pige, men som sagt er der masser af tilfælde hvor det ikke sker. Ligeledes vil et kuld med 3 hamstere kunne blive 3 af samme farve, selv om der burde være kommet 3 forskellige farver.

Men går det som det 'burde', så vil et kuld på 3 unger blive en af hver slags. Og det vil være helt tilfældigt hvilke 3 ud af de 4 farver, der kommer.
Kenneth Worm

Spot

Indlæg af Spot » 29. nov 2006 12:25

Okay.... Så fik jeg det på plads. Det var vist bare den måde det var skrevet på der forvirrede mig :oops:
Mvh. Katrine
www.cordeo.dk
Billede

Odgaard

Indlæg af Odgaard » 1. dec 2006 15:48

Spot skrev:Pia: når du siger hvidbuget er det så om hamsteren er hvid på maven når man ser på den eller det det noget skjult?
Hos den hvidbugede mutation får hamsteren hvid bug, hvis den ikke indeholder creme. Cremebaserede farver bliver skimle.

Men hos hvidbåndede og dominant spot, som i forvejen skal ha hvid bug, der kan man jo ikke se om de også er hvidbugede. Derfor skal man være lidt forsigtig med at parre fx to hvidbåndede. Men som sagt så virker det til, at mutationen er ret sjælden i DK.

Men altså lige netop den hvidbugede/skimmel skal man være meget påpasselig med, for hos den, der dør ungerne ikke bare som fostre. Der bliver de født helt hvide og uden øjne, når de har genet i dobbelt form, og så dør de vist nok som regel meget unge.
Mvh. Pia

Låst