Gæt en farve igen igen

Alt omkring opdræt, genetik, unger m.m.
Låst
Odgaard

Gæt en farve igen igen

Indlæg af Odgaard » 5. nov 2004 19:51

Den lille fyr til venstre i billedet:

Billede

Hvilken farve mon han er?

Han kommer fra dette kuld: http://www.hobbydyrene.dk/Guldhamster-Tai-San-kuld1.htm

Faren er dominant spot sort split for rust og creme
Moren er chokoladetortie, der er en mulighed for at hun kan være split creme.

Jeg har overvejet om han kan ha genotypen aa bb ee, vil det være en mulighed? Og hvad vil sådan en farve hedde? bbee er jo caramel, men hvad så når han også er aa?

Her er hele kuldet:
Billede

Jeg er også lidt spændt på de andre lyse unger.... To af dem har helt lyse ører, mens en har tofarvede ører (dominant spot) og den sidste har mørke ører.... Spændende...

Læg forresten mærke til forskellen på de to dominant spot sorte... sikke en forskel der kan være i samme kuld. Også derfor de brogede varianter er svære at lave i en ensartet god kvalitet.
Mvh. Pia

Jane

Indlæg af Jane » 5. nov 2004 21:36

Tja... farven er jeg ikke ekspert i, men de er bare vildt søde.
Det er rigtig spændende, at se så forskellige unger i samme kuld.

Cecilia

Indlæg af Cecilia » 5. nov 2004 22:10

Jag skulle vilja säga att den översta i hörnan e gul; om det är en hane då. Eller det kanske du skrev att det var?!... :?

Gula har mörka öron tidigt precis som svarta tillskillnad från de flesta andra mörkörade som får mörka öron med tiden. Tycker man kan ana en hätta på honom med.

aaeebb skulle jag tro fortfarande är en caramel då cremen döljer det svarta. Möjligen att den blir lite mer sotad i utseendet.

De vitaktiga är alltid svårast. :) Kanske att du har fått nån mörkörad vit eller mörkörad albino som den heter i den svenska standarden.

Söta är dom allihopa i alla fall. :D

/ Cecilia

Odgaard

Indlæg af Odgaard » 6. nov 2004 08:56

Jo, det er en han.... så gul er jo en mulighed.

Ang. de hvide, så må vi jo se når de bliver lidt større :wink:
Mvh. Pia

AJ og Kuglerne

Indlæg af AJ og Kuglerne » 6. nov 2004 21:27

Odgaard skrev:Jo, det er en han.... så gul er jo en mulighed.
Kan hunnerne ikke blive gule?
Stor hilsen AJ og Kuglerne

Odgaard

Indlæg af Odgaard » 7. nov 2004 09:16

Det kan de godt, men ikke efter denne parring. For at lave en gul hun skal begge forældrene indeholde gul.
Mvh. Pia

Odgaard

Indlæg af Odgaard » 24. nov 2004 08:09

Nå... farverne i dette kuld driller endnu.... håber meget på hjælp inden jeg bliver helt rundtosset :lol:

Der er 4 lyse hanner i kuldet, som driller lidt. Der er jo mulighed for gul, men der er desværre også mulighed for at der kan være blandet creme ind i det.

Her er Han 1 - Han har haft mørke ører fra starten og også haft den mørke farve fra starten. Det er ham, der er billede af tidligere i indlægget.
Billede

Han 2 - Hans ører var lyse i starten, men er nu mørknet. Farven er også mørknet så han har næsten samme farve nu som den ovenstående han. Er han creme?
Billede

Han 3 - dominant spot, men er han gul? Jeg synes ikke han ligner en dominant spot creme, da de som regel aldrig viser farve i den alder.
Billede

Han 4 - faktisk helt lys cremefarvet. Han er ikke hvid. Hvis ikke jeg vidste bedre ville jeg sige, at han var offwhite, det er der også en meget lille chance for at han kan være, da hans sorte farbror har givet sølvgrå unger.
Billede

Nå.... jeg ser frem til at få nogle gode bud på farverne på disse dejlige drenge :wink:
Mvh. Pia

kwo

Indlæg af kwo » 24. nov 2004 08:41

Hej

Dette er noget OT.

Men hvad er det for et kamera du bruger, Pia?
Du tager nogle kanongode billeder.

Og da jeg snart må ud og invester i et, skulle jeg måske læne mig op ad andres erfaringer. :-)
Kenneth Worm

Odgaard

Indlæg af Odgaard » 24. nov 2004 10:02

Øv, altså Kenneth, jeg troede lige du havde svaret på mine drilske farver :lol: :wink:

Jeg bruger et digitalkamera Pentax Optio 330RS. Det er jeg godt tilfreds med. Mener vi gav 3-4000,- for det for et par år siden, så du kan sikkert få noget bedre til samme pris i dag. Men oven i det, så bruger jeg ret meget mit billedredigeringsprogram (Paint Shop Pro). For det meste bare til at beskære billederne, så kun det vigtige er med. Det synes jeg også er meget vigtigt for et godt slutresultat. Især når man fotograferer små dyr, der piler rundt, så kan det nogen gange tage mange billeder inden man får et pletskud :wink:
Mvh. Pia

Cecilia

Indlæg af Cecilia » 24. nov 2004 12:10

Den första ser ut att vara cremegul, mycket för att han ser ut att ha haft lite tippning när han var liten. Om han är det så kommer han att få cremefärgade kindteckningar och hätta, skulle tro efter 6v ålder.

Den andra ser inte riktigt ut som creme, kanske caramel, eebb. Du får hålla koll på öronen om de blir mer bruna än svart/gråa.

Den tredje skulle jag nog faktiskt säga creme på. Inte alla cremar blir helt vita i kombination med ds. Gult påverkas som tex svart ihop med ds och blir inte alls så ljus. Ev caramel, kolla öronen.

Den sista skulle jag säga offwhite, ev gul/offwhite då det ser ut som att den har lite svag tippning, men det kan ju vara bilden som luras. :)

Nu har jag gissat färdigt. :D

/ Cecilia

kwo

Indlæg af kwo » 24. nov 2004 12:50

Odgaard skrev:Øv, altså Kenneth, jeg troede lige du havde svaret på mine drilske farver :lol: :wink:
Næ, desværre. Jeg har ikke rigtigt nogen erfaring med når alt for mange gener er involveret, altså hvordan de så ser ud. :-(
Odgaard skrev: Det synes jeg også er meget vigtigt for et godt slutresultat. Især når man fotograferer små dyr, der piler rundt, så kan det nogen gange tage mange billeder inden man får et pletskud :wink:
Jo tak, jeg har hundredvis af billeder af hamsterbagdele i øverste højre hjørne. ;-)
Kenneth Worm

Odgaard

Indlæg af Odgaard » 24. nov 2004 13:04

kwo skrev: Jo tak, jeg har hundredvis af billeder af hamsterbagdele i øverste højre hjørne. ;-)
Kender det alt for godt ;-)

Cecilia: Tak for dine input :-) Jeg vil prøve at se tiden an et par uger og så se om nogen af dem udvikler tegninger. Men det ville jo faktisk være ret logisk at nogen af dem skulle være caramel, da moren jo er chokolade og faren er sort split for rust. De må jo så alle ha aa i deres genotyper, men det forsvinder vel også i dette tilfælde med cremefarven.

Øv hvor ville jeg altså ønske at jeg kunne få det dumme creme-gen til at forsvinde ud af min gule stamme :wink:
Mvh. Pia

Cecilia

Indlæg af Cecilia » 25. nov 2004 00:20

Japp, det svarta döljs ju helt. Ibland kan det visa sig lite genom att de får en lite förmörkad färg, dvs blir bättre creme. Gul har ju samma effekt, cremen blir bättre i färgen.

Om du vill ha bort cremen så är nog det bästa att para med normalfärgade som helst inte ska vara bärare på creme. Då minskar du i alla fall antalet cremegener lite för varje generation samtidigt som du får ut det gula.

/ Cecilia

Låst