Gul/tortie er et kønsbundet gen, dvs. det sidder på X-kromosomet. Da hanner jo har et X-kromosom og et Y-kromosom, så kan de kun have ét gen for gul (der sidder ingen gener på Y-kromosomet, eller meget få i hvert fald, og ikke de samme som på X-kromosomet). Derfor kan en han enten være ToY (gul) eller toY (ikke-gul). Hunner har derimod to X-kromosomer, og kan derfor være både ToTo (gul), Toto (tortie) og toto (normal).Pipvig skrev:Det er sjovt at du lige netop nævner gul... Den er kønsbestemt hvordan den skrives ik?
hunner er tortie mens hanner er gule... eller hvordan? Kan hunner ikke også bare være gule? eller bliver de altid flerfarvede?
Det er nemlig den jeg er nået til nu. Jeg sidder og kigger lidt på forum blandt andet. Der står et sted at ToY = ikke gul men inde på din hjemmeside står der at hannernes hedder ToY???
Er det mig der tager noget ud af en sammenhæng og derfor bliver forvirret?
homozygot og heterozygot er det det samme som enkelt og dobbeltfaktorer?
Og jo, man kan vel godt kalde homozygot og heterozygot for dobbelt- og enkeltfaktor. Men normalt burger man jo betegnelsen dobbeltfaktor om et dyr der har to anderledes gener, og den er da også homozygot. Men den vilde form, altså uden ændrede gener, er jo også homozygot. Så homozygot har altså to ens gener, hvad enten de er af vildtformen eller en ændret farve.