Genetik... Igen igen igen

Alt omkring opdræt, genetik, unger m.m.
kwo

Indlæg af kwo » 3. feb 2007 21:25

Pipvig skrev:Det er sjovt at du lige netop nævner gul... Den er kønsbestemt hvordan den skrives ik?
hunner er tortie mens hanner er gule... eller hvordan? Kan hunner ikke også bare være gule? eller bliver de altid flerfarvede?
Det er nemlig den jeg er nået til nu. Jeg sidder og kigger lidt på forum blandt andet. Der står et sted at ToY = ikke gul men inde på din hjemmeside står der at hannernes hedder ToY???
Er det mig der tager noget ud af en sammenhæng og derfor bliver forvirret?

homozygot og heterozygot er det det samme som enkelt og dobbeltfaktorer?
Gul/tortie er et kønsbundet gen, dvs. det sidder på X-kromosomet. Da hanner jo har et X-kromosom og et Y-kromosom, så kan de kun have ét gen for gul (der sidder ingen gener på Y-kromosomet, eller meget få i hvert fald, og ikke de samme som på X-kromosomet). Derfor kan en han enten være ToY (gul) eller toY (ikke-gul). Hunner har derimod to X-kromosomer, og kan derfor være både ToTo (gul), Toto (tortie) og toto (normal).

Og jo, man kan vel godt kalde homozygot og heterozygot for dobbelt- og enkeltfaktor. Men normalt burger man jo betegnelsen dobbeltfaktor om et dyr der har to anderledes gener, og den er da også homozygot. Men den vilde form, altså uden ændrede gener, er jo også homozygot. Så homozygot har altså to ens gener, hvad enten de er af vildtformen eller en ændret farve.
Kenneth Worm

Pipvig

Indlæg af Pipvig » 4. feb 2007 00:22

hmmm.. oki... Et klassisk eksempel på at jeg troede at jeg havde forstået det og så blev jeg forvirret igen ;-)
Jeg har prøvet at læse genetik-afsnittet på hamsterland.dk men må indrømme at jeg troede at enkelt/dobbelt faktor var det samme som homozygot og heterozygot.

Jeg har kigget og de fleste af Maries unger er mørke der er en enkelt så vidt jeg kan se der er hb.
Når begge forældre er hb vil chancen for at dens kode er aa BaBa L_ rimelig stor?

Odgaard

Indlæg af Odgaard » 4. feb 2007 08:35

kwo skrev:Men normalt burger man jo betegnelsen dobbeltfaktor om et dyr der har to anderledes gener, og den er da også homozygot.
Er ikke helt med på hvad du mener med den sætning her.

Dobbeltfaktor/enkeltfaktor bruges mest om de dominante mutationer, hvor man altså ikke (altid) kan skelne om de er det ene eller det andet. Fx kan man ikke se på en hamster om den er EF eller DF hvidbåndet (altså Baba eller BaBa). Og i den forbindelse er DF = homozygot (ens gener) og EF = heterozygot (forskellige gener).

Det specielle ved guldhamsterens mutationer er så at hos dyr der indeholder sølvgrå, vil man som oftest kunne visuelt skelne EF og DF, fordi DF dyr er lysere. Men det er undtagelsen, som bekræfter reglen.

Man bruger ikke at sige om de recessice gener at de er EF/DF. Der bruger man faktisk i daglig tale heller ikke betegnelserne heterozygot og homozygot.

Det er faktisk kun krybdyrsfolkene der bruger heterozygot betegnelsen om split dyr. De siger at et dyr er het for albino fx. Det betyder at dyret er split for albino eller bærer på albino, eller hvordan man nu vil betegne det. I hamsterverdenen bruger vi mest "split for".

Hvis begge forældre er hvidbåndede, og når der kommer ikke-hvidbåndede unger, så er begge forældre Baba. Dvs. at i teorien er der 25% chance for BaBa unger. Der er 50% chance for Baba og 25% for baba. Så der er altså størst sandsynlighed for at de hvidbåndede er Baba. Men det vil kun kontrolparringer kunne afsløre.

Og som sagt før: selvom du i nogle kuld kun får hvidbåndede unger, så er det ikke 100% sikkert at dine avlsdyr er BaBa. Du kan godt risikere at lave flere kuld med ene hvidbåndede fra det samme par, og der så i 4. kuld kommer en enkelt ikke-hvidbåndet, som afslører at de er Baba.
Mvh. Pia

kwo

Indlæg af kwo » 4. feb 2007 10:24

Odgaard skrev:
kwo skrev:Men normalt burger man jo betegnelsen dobbeltfaktor om et dyr der har to anderledes gener, og den er da også homozygot.
Er ikke helt med på hvad du mener med den sætning her.

Dobbeltfaktor/enkeltfaktor bruges mest om de dominante mutationer, hvor man altså ikke (altid) kan skelne om de er det ene eller det andet. Fx kan man ikke se på en hamster om den er EF eller DF hvidbåndet (altså Baba eller BaBa). Og i den forbindelse er DF = homozygot (ens gener) og EF = heterozygot (forskellige gener).
Ja, det var måske lidt dårligt formuleret. Men det var mere for at pointere at man ikke kan sætte lighedstegn mellem dobbeltfaktor og homozygot (altså at ordene er synonymer). For selv om en baba hamster er homozygot, så ville jeg ikke kalde den dobbeltfaktor ikke-hvidbåndet. ;-)
Kenneth Worm

Odgaard

Indlæg af Odgaard » 4. feb 2007 10:53

OK, så er vi helt enige :wink:
Mvh. Pia

Pipvig

Indlæg af Pipvig » 4. feb 2007 20:38

Undskyld skal nok have det ind med teskeer :oops: :oops:

Dvs at Sigurd er split for sort?

De mørke ungers genkode vil de så ikke være (hvis korthårede) Aa baba L_ (hvorfor tage baba med hvis de ikke tager den med videre?)

Den lille hvidbåndede sorte (hvis korthåret) den vil så hedde Aa Ba_ L_ ik?

Jeg må tage heterozygot og homozygot på et andet tidspunkt så men betyder enkelt og dobbeltfaktor ikke at fx har en sort unge en sort-disponeret mor men ikke en sort-disponeret far så er ungen enkeltfaktor (Aa) hvorimod havde den haft sortdisponeret mor og far så er den dobbeltfaktor (AA)???

Håber ikke i lige har noget imod at hjælpe mig lidt igen med begreberne, jeg synes det er vildt spændende men og jeg er lidt i tvivl om det egentlig er så indviklet som det først ser ud til at være :-)

Hilsener

Stine

kwo

Indlæg af kwo » 4. feb 2007 21:19

Pipvig skrev:Dvs at Sigurd er split for sort?
Nej, han ER sort. Men han er samtidig cinnamon, og sort+cinnamon=dove.
De mørke ungers genkode vil de så ikke være (hvis korthårede) Aa baba L_ (hvorfor tage baba med hvis de ikke tager den med videre?)
Da både Marie og hannen er sorte (aa) vil ungerne også være sorte (aa). Og hvis de ikke skal parres med en hvidbåndet så har du ret i at der ikke er grund til at have baba med.
Den lille hvidbåndede sorte (hvis korthåret) den vil så hedde Aa Ba_ L_ ik?
Igen, den vil være aa, men ellers rigtigt.
Jeg må tage heterozygot og homozygot på et andet tidspunkt så men betyder enkelt og dobbeltfaktor ikke at fx har en sort unge en sort-disponeret mor men ikke en sort-disponeret far så er ungen enkeltfaktor (Aa) hvorimod havde den haft sortdisponeret mor og far så er den dobbeltfaktor (AA)???
Nu ved jeg ikke hvad du mener med sort-disponeret. Men en sort unge vil altid være aa.

Og det er såmænd ikke så svært det med homozygot og heterozygot. Hvis de to gener er forskellige, så er den heterozygot (Aa). Men hvis de to gener er ens, så er den homozygot (kan både være AA og aa, bare de er ens).

Det er græske ord, zygot betyder celle, og homo betyder ens mens hetero betyder forskellig. Homo- kendes også fra andre ord, f.eks. homogen, homolog, homoseksuel. Så det er altså ikke fra det latinske ord homo, der betyder menneske. :-)
Kenneth Worm

Pipvig

Indlæg af Pipvig » 4. feb 2007 21:28

sort-disponeret (et lidt hjemmebrygget ord *gg*) en der er aa ;-)

en kulsort hamster + en der aldrig har set skyggen af noget sort= enkelt?
to kulsorte hamstre= dobbelt?

altså hvis vi lige tager sort og ikke tager alle de andre muligheder i betragtning ;-)

kwo

Indlæg af kwo » 5. feb 2007 09:39

Pipvig skrev:sort-disponeret (et lidt hjemmebrygget ord *gg*) en der er aa ;-)

en kulsort hamster + en der aldrig har set skyggen af noget sort= enkelt?
to kulsorte hamstre= dobbelt?
I teorien ja, men som Pia skriver, så bruges det der enkelt-/dobbeltfaktor om dominante gener, hvilket sort jo ikke er.

For:
"en kulsort hamster + en der aldrig har set skyggen af noget sort= enkelt?"
er "enkeltfaktor" sort, men den er jo så også enkeltfaktor gylden, og så bliver det først forvirrende.

Så derfor er der ingen grund til at indføre nye begreber i genetikken også. Dem har vi nok af hos dyrehandlerne (babybjørne o.l.).
Kenneth Worm

Pipvig

Indlæg af Pipvig » 5. feb 2007 10:02

*ggg* nej det var nu heller ikke for at indføre nye begreber forstå mig nu ret...
Det var bare så jeg selv kunne forstå det.
Jeg tror helt ærligt at jeg har misset den del for det giver lidt mere mening nu. ups. :oops:

Tak for jeres tålmodighed. er som sagt nybegynder.

hilsener

Stine

Odgaard

Indlæg af Odgaard » 6. feb 2007 07:48

Prøver lige en ting, som måske giver mere mening for dig...

Aa = en hamster med et gen for gylden og et gen for sort. Hamsteren bliver gylden af udseende, men bærer på et sort gen (split for sort) og vil dermed kunne give sort afkom med en anden bærer (Aa) eller en sort (aa). Siden hamsteren har forskellige gener på A-genet, så er den heterozygot.

AA = en gylden hamster uden skjult anlæg for sort. Generne er ens, og derfor er den homozygot.

aa = en sort hamster. Homozygot.

Det svære her er bare at Aa og AA ikke kan skelnes fra hinanden. Dvs. at du kun ved at en hamster er Aa hvis den enten har en sort forælder eller har fået sorte unger. Dette gælder jo så også hvis forældre/unger indeholder sort, som fx dove gør.
Mvh. Pia

Pipvig

Indlæg af Pipvig » 6. feb 2007 22:03

Tak for forklaringen... :)

Enkelt-/Dobbeltfaktor bruges så om de dominante gener og
heterozygot og homozygot bruges så om de recessive gener?

Hilsener herfra og igen tak for hjælpen :)

Odgaard

Indlæg af Odgaard » 8. feb 2007 18:43

Pipvig skrev:Enkelt-/Dobbeltfaktor bruges så om de dominante gener og
heterozygot og homozygot bruges så om de recessive gener?
Jeps... men i daglig tale er det sjældent at vi bruger heterozygot/homozygot. Der siger vi bare at hamsteren er split for det ene eller det andet. Nogen bruger så udtrykket "bærer på".
Mvh. Pia

Pipvig

Indlæg af Pipvig » 8. feb 2007 19:50

Oki...

1000 tak for tålmodighed.. Jeg tror endelig jeg har fattet det... ;-)

Hilsener

Stine :-)

Låst