Alt omkring opdræt, genetik, unger m.m.
-
Anne K
Nu vi er ved det
Jeg har siddet og kigget på Cirkeline, som er fra en parring melle Snebold la Cour og Spot fra Spot's hamsteri (Katrine). Jeg syntes Cirkeline har nogle gule/orange pletter, hun er jo en gylden hvidbåndet, men kan hun være gul også, så hun er en tortie? Det kan jo lade sig gøre hvis Snebold's hvide frave skjuler den gule? Det gule sidder ved hendes kindpose og på bagdelen.
Har ikke noget billede af hende endnu - altså hvor man kan se den gule farve.
-
Spot
på Snebolds stamtavle er der mindst 1 tortie så måske?? har ikke helt styr på det.

-
words
tak spot. Jeg håber på at hun har gul i sig så vi kan få nogle tortier
-
Odgaard
words skrev:Ok så det vil sige at hvis den hun jeg har købt er en rødøjet sølv tortie og jeg parrer hende med vores sorte han så skulle jeg kunne få følgene unger
Ikke-gul han x tortie hun = tortie og ikke-gule hunner + gule og ikke-gule hanner
Er det korrekt???
Ja det passer. Og det bliver sandsynligvis gyldne og sølvgrå unger, hvis hun er rødøjet sølvgrå. Hvis hun skulle være df sølvgrå, så er det ene sølvgrå. (Altså sølvgrå hanner og hunner, sølvgrå tortie hunner og sølvgule hanner). Men det bliver godt nok spændende at se!
Mvh. Pia
-
Odgaard
Anne K skrev:Nu vi er ved det
Jeg har siddet og kigget på Cirkeline, som er fra en parring melle Snebold la Cour og Spot fra Spot's hamsteri (Katrine). Jeg syntes Cirkeline har nogle gule/orange pletter, hun er jo en gylden hvidbåndet, men kan hun være gul også, så hun er en tortie? Det kan jo lade sig gøre hvis Snebold's hvide frave skjuler den gule? Det gule sidder ved hendes kindpose og på bagdelen.
Har ikke noget billede af hende endnu - altså hvor man kan se den gule farve.
Hun kan sagtens være tortie, og hvis det viser sig, at hun er det, så er det 100% sikkert, at Snebold også er det.
Mvh. Pia
-
Spot
spændene!!! Hehe... må se når det næste kuld kommer.
Nu jeg tænker tilbage mener jeg også at 'Plet' (din cirkeline) havde både gyldne pletter og et par gul agtige da den var lille... Glemte det da de forsvandt med alderen.
-
Anne K
Spot skrev:spændene!!! Hehe... må se når det næste kuld kommer.
Nu jeg tænker tilbage mener jeg også at 'Plet' (din cirkeline) havde både gyldne pletter og et par gul agtige da den var lille... Glemte det da de forsvandt med alderen.
Nu kunne det være rigtig dejligt, hvis der boede en meget kyndig hamster-farve-kender

lige i nærhenden. Jeg har ikke set ret mange hamster end mine egne.
-
Spot
Anne K skrev:Nu kunne det være rigtig dejligt, hvis der boede en meget kyndig hamster-farve-kender

lige i nærhenden. Jeg har ikke set ret mange hamster end mine egne.
Det synes jeg også!!! Hvis der er nogen farve eksperter der skal forbi Hørsholm en dag må i da meget gerne skrive..!! dem jeg har nu er der styr på men ungerne er svære

-
Odgaard
Du kan jo se en gylden tortie her i starten af indlægget. Hun har rigtig meget gult på sig, men det behøver jo bare være enkelte hår der er gule, og det kan være svært at se for både kyndige og ukyndige. Men det bliver spændende at se når hun får unger engang. Det kloge ville være at bruge en sort eller evt. chokolade han på hende. Det er langt det nemmeste at se det gule på sort, chokolade eller evt. dove baggrund, og Cirkeline må jo være split for sort, når hun er efter Spot.
Mvh. Pia
-
Spot
heh.. smart at jeg lige har en chokolade og en hvidbåndet sort!!
Creme tortien ligner Snebold... bare lidt mørkere..
-
Anne K
Odgaard skrev:Du kan jo se en gylden tortie her i starten af indlægget. Hun har rigtig meget gult på sig, men det behøver jo bare være enkelte hår der er gule, og det kan være svært at se for både kyndige og ukyndige. Men det bliver spændende at se når hun får unger engang. Det kloge ville være at bruge en sort eller evt. chokolade han på hende. Det er langt det nemmeste at se det gule på sort, chokolade eller evt. dove baggrund, og Cirkeline må jo være split for sort, når hun er efter Spot.
Ok - det lyder som en god ide 8)
Hvem har det? Nogen der melder sig friviligt? Det må gerne være en chokolade - de er bare så skønne...
-
words
Odgaard skrev:words skrev:Ok så det vil sige at hvis den hun jeg har købt er en rødøjet sølv tortie og jeg parrer hende med vores sorte han så skulle jeg kunne få følgene unger
Ikke-gul han x tortie hun = tortie og ikke-gule hunner + gule og ikke-gule hanner
Er det korrekt???
Ja det passer. Og det bliver sandsynligvis gyldne og sølvgrå unger, hvis hun er rødøjet sølvgrå. Hvis hun skulle være df sølvgrå, så er det ene sølvgrå. (Altså sølvgrå hanner og hunner, sølvgrå tortie hunner og sølvgule hanner). Men det bliver godt nok spændende at se!
Vil der ikke komme sortegule tortier når hannen er sort?
Hvordan kan det være at der kunne komme gyldne når han er sort og hun sølv? er lidt forvirret nu. Men er total ny med farver og genetik

-
Spot
Anne K skrev:
Hvem har det? Nogen der melder sig friviligt? Det må gerne være en chokolade - de er bare så skønne...
Jeg har!! Ubslægtet med Cirkeline og William 8)
-
Odgaard
words skrev:Odgaard skrev:words skrev:Ok så det vil sige at hvis den hun jeg har købt er en rødøjet sølv tortie og jeg parrer hende med vores sorte han så skulle jeg kunne få følgene unger
Er det korrekt???
Vil der ikke komme sortegule tortier når hannen er sort?
Hvordan kan det være at der kunne komme gyldne når han er sort og hun sølv? er lidt forvirret nu. Men er total ny med farver og genetik

Der er ikke noget, der hedder sortgule tortier. Sortgule er aa ToTo/aa ToY, hvor en sort tortie er aa Toto.
Du kan kun få sorte unger hvis hun bærer på sort. For at få sorte unger skal begge forældre være eller indeholde sort.
Når man parrer to forskellige mutationer, så kan man sige at de ligesom opvejer hinanden, og afkommet kommer tilbage til naturfarven. Dette gælder dog ikke med de dominante mutationer, som sølvgrå. Derfor vil det komme an på om (hvis hun er sølv) har et eller to gener for sølvgrå.
Mvh. Pia
-
words
humm ok så blev jeg vist lidt klogere TAK