Genkoder.
Genkoder.
Jeg vil lige høre, om jeg har forstået det rigtigt :
Hvis man har en creme unge, hvis forældre begge er sorte -
skriver man så genkoderne : aa ee ? - og så er den vel også sort rent genetisk, eller ?
Hvis man har et gyldent dyr, hvor den ene forælder er gylden, og den anden er sort, er genkoden så : Aa ?
skriver man så genkoderne : aa ee ? - og så er den vel også sort rent genetisk, eller ?
Hvis man har et gyldent dyr, hvor den ene forælder er gylden, og den anden er sort, er genkoden så : Aa ?
Mange hilsner fra Jeanne.
Re: Genkoder.
1. Ja, den er aa ee, og er både sort og creme. Men creme maskerer det sorte. Samtidig kan man sige at begge forældre har været aa Ee.Jeanne skrev:Jeg vil lige høre, om jeg har forstået det rigtigt :
2. Ja.
Kenneth Worm
Jeg tænker så på - i hvor mange generationer, går det lille a igen - jeg mener, hvis man parrer den gyldne (som har en gylden og en sort foælder), og får gyldne unger, er ungernes genkoder så også Aa - eller er det AA ??
Hvorfor ser man ofte, at én af genkoderne for sølvgrå er Aa, når Aa jo er gylden, der bærer på sort fra én forælder ?
Hvorfor ser man ofte, at én af genkoderne for sølvgrå er Aa, når Aa jo er gylden, der bærer på sort fra én forælder ?
Du kan aldrig vide om det lille a er til stede i en hamster, medmindre du ved, at den har en aa forælder. Hvis du parrer 2 x Aa, så bliver der 25% AA, 50% Aa og 25% aa, og der vil du ikke kunne se forskel på AA og Aa.
Så der bliver du nødt til at skrive A_
Det må være tilfældigt at du har set mange sølvgrå med Aa. Det kan man også kun vide, hvis der er en sort forælder. Sølvgrå er altid A_ hvis den var aa, så var den jo sort.
Det må være tilfældigt at du har set mange sølvgrå med Aa. Det kan man også kun vide, hvis der er en sort forælder. Sølvgrå er altid A_ hvis den var aa, så var den jo sort.
Mvh. Pia
Eller får sorte unger.Odgaard skrev:Du kan aldrig vide om det lille a er til stede i en hamster, medmindre du ved, at den har en aa forælder.
Det kan man også kun vide, hvis der er en sort forælder. Sølvgrå er altid A_ hvis den var aa, så var den jo sort.
Dækker sort også over homozygote (jeg kan lige pt ikke huske hvordan man staver til det) sølvgrå? Jeg havde fået forståelsen af at det kun var Sgsg den dækker over.
Hilsener
Stine
Har opgivet at holde tal på mine hamser 
Okay, det første forstår jeg - men jeg forstår ikke, at sølvgrå har A_ for det betyder jo, at én af forældrene er gylden, og ligeledes Aa, for det er jo et gyldent dyr, der bærer på sort ? Den kan jeg ikke lige greje.Odgaard skrev:Du kan aldrig vide om det lille a er til stede i en hamster, medmindre du ved, at den har en aa forælder. Hvis du parrer 2 x Aa, så bliver der 25% AA, 50% Aa og 25% aa, og der vil du ikke kunne se forskel på AA og Aa.
Sort dækker kun over heterozygot (dobbeltfaktor) sølvgrå.
A_ betyder ikke gylden, men betyder nærmere ikke-sort.
En ren gylden er:
AA BB baba CC DgDg dsds EE LL lglg PP RxRx sasa sgsg toto uu
Men med det samme, der sker en ændring i nogle af de gener der styrer farven, så er den ikke gylden mere.
En ændring i A-lociet (hedder det vist i bestemt ental) til aa, gør hamsteren sort.
En ændring i B til bb gør hamsteren til rust. Men en rust har stadig A_
Dette gælder alle agoutivarianterne. De skal ha A_ for at vise agoutitegningerne.
Det aa gør er at fjerne alle farvebåndene hos agoutivarianterne og laver en helt ensfarvet hamster. Men farver som rust, gul, sølvgrå + de andre grå varianter + cinnamon er stadig agoutivarianter og har A_
A_ betyder ikke gylden, men betyder nærmere ikke-sort.
En ren gylden er:
AA BB baba CC DgDg dsds EE LL lglg PP RxRx sasa sgsg toto uu
Men med det samme, der sker en ændring i nogle af de gener der styrer farven, så er den ikke gylden mere.
En ændring i A-lociet (hedder det vist i bestemt ental) til aa, gør hamsteren sort.
En ændring i B til bb gør hamsteren til rust. Men en rust har stadig A_
Dette gælder alle agoutivarianterne. De skal ha A_ for at vise agoutitegningerne.
Det aa gør er at fjerne alle farvebåndene hos agoutivarianterne og laver en helt ensfarvet hamster. Men farver som rust, gul, sølvgrå + de andre grå varianter + cinnamon er stadig agoutivarianter og har A_
Mvh. Pia