Campbells avl ..

Alt omkring opdræt, genetik, unger m.m.
Låst
FrkHoumann

Campbells avl ..

Indlæg af FrkHoumann » 8. jul 2008 14:13

Ja, som i før har hørt så går jeg jo og overvejer at starte noget Campbells avl på et tidspunkt ..
Nu kom jeg så til at tænke på, om der er nogen farver indenfor Campbells, der ikke må krydses ?
Mener nemlig at have hørt det er sådan inden for andre arter og det ville jo være meget godt at vide når engang jeg skal til at avle :)
Håber nogen kan hjælpe ? :D
Tjek min nye hjemmeside:
http://www.mel-bollen.weebly.com

FrkHoumann

Indlæg af FrkHoumann » 13. jul 2008 10:56

Slet ingen der ved det ?? :cry:
Tjek min nye hjemmeside:

sadako

Re: Campbells avl ..

Indlæg af sadako » 13. jul 2008 11:28

FrkHoumann skrev:Ja, som i før har hørt så går jeg jo og overvejer at starte noget Campbells avl på et tidspunkt ..
Nu kom jeg så til at tænke på, om der er nogen farver indenfor Campbells, der ikke må krydses ?
Mener nemlig at have hørt det er sådan inden for andre arter og det ville jo være meget godt at vide når engang jeg skal til at avle :)
Håber nogen kan hjælpe ? :D
Jeg mener ikke at der er farver du ikke må krydse hos Campbells, men mottled findes i to udgaver. Den vi sandsynligvis har herhjemme er ruby-eyed mottled og det er et letalt gen. Det vil sige at du kan få unger uden tænder, øjne og de dør før de bliver særlig gamle - hvis du krydser ruby-eyed mottled.

Ulla
Se unger på: www.hamsterhulen.dk

Odgaard

Indlæg af Odgaard » 13. jul 2008 16:45

Det er helt korret, det Ulla skriver :) De farvevarianter vi har i DK kan sagtens krydses indbyrdes, men noget helt andet er hvad man vil opnå med det. Det er jo ikke (synes jeg ikke) specielt fedt bare at få en masse agouti unger der er split for 4-5 forskellige farver.
Mvh. Pia

sadako

Indlæg af sadako » 13. jul 2008 16:55

Hvad kan/skal man egentligt krydse hvis man gerne vil have et kuld unger som er:
- mottled og satin
- mottled uden satin
- satin uden mottled
og ikke agouti

Kan det alle de variationer lade sig gøre i et kuld  :wink: ?
For det ville være spændende  :D

Ulla
Se unger på: www.hamsterhulen.dk

FrkHoumann

Indlæg af FrkHoumann » 13. jul 2008 18:33

sadako skrev:Hvad kan/skal man egentligt krydse hvis man gerne vil have et kuld unger som er:
- mottled og satin
- mottled uden satin
- satin uden mottled
og ikke agouti

Kan det alle de variationer lade sig gøre i et kuld  :wink: ?
For det ville være spændende  :D

Ulla
Det ville jeg egentlig også gerne vide :D
Og tak for de andre svar :D
Tjek min nye hjemmeside:

Odgaard

Indlæg af Odgaard » 13. jul 2008 19:44

Mottled er dominant og satin er recessiv hos campbells, så hvis du har en mottled satinbærer og parrer med en satin, så får du 25% mottled, 25% mottled satin, 25% alm og 25% satin.

Jeg synes det er nemmest at adskille farve fra tegning og pelsvarianter, når man laver udregninger, men hvis du vil ha unger, som ikke er agouti, så skal du jo parre to dyr, der ikke er agouti og som har "kompatible" gener. Altså som indeholder de samme mutationer.
Mvh. Pia

Låst