Hvem ville i vælge at parre ?
Hvem ville i vælge at parre ?
Jaeh jeg vil jo gerne have et kuld til men er nu i tvivl om jeg skal tage den ene eller den anden til parring :roll:
Jeg har jo Askepot som er Langhåret RØ hvid og Mikki McGreen som er Korthåret hvidbåndet sort.....
Det andet par jeg overvejer at sætte sammen er Bimse som er Korthåret Sort og Samson som er Langhåret Creme....
Hvilke farver ville der kunne komme ud af Korthåret Sort/Langhåret creme ??
Og ved Langhåret RØ hvid/Korthåret hvidbåndet sort ved jeg jo hvad der kan komme :lol:
Såeh... hvad ville i parre hvis det var ?
Jeg har jo Askepot som er Langhåret RØ hvid og Mikki McGreen som er Korthåret hvidbåndet sort.....
Det andet par jeg overvejer at sætte sammen er Bimse som er Korthåret Sort og Samson som er Langhåret Creme....
Hvilke farver ville der kunne komme ud af Korthåret Sort/Langhåret creme ??
Og ved Langhåret RØ hvid/Korthåret hvidbåndet sort ved jeg jo hvad der kan komme :lol:
Såeh... hvad ville i parre hvis det var ?
- Vedhæftede filer
-
- Samson August.jpg (25.35 KiB) Vist 3643 gange
-
- Bimse August.jpg (35.93 KiB) Vist 3643 gange
-
- askepot juni 2.jpg (58.06 KiB) Vist 3643 gange
-
- Mikki McGreen August.jpg (50.45 KiB) Vist 3643 gange
Ud af parring med Askepot(RØ hvid) og Mikki (korthåret sort hvidbåndet) da kom der : Hvidbåndet sølvgrå, Creme, Offwhite, Hvidbåndet gylden, Hvidbåndet creme, Sølvgrå og gylden..Odgaard skrev:Ved du hvad den RØ hvide indeholder af gener?
Er der mulighed for at skifte partnere, så du fx parrer Askepot med Samson?
Kh sort x lh creme = kh gyldne split for lh, sort og creme. Medmindre der er skjulte gener.
Men ville det være godt at parre RØ hvid med Creme ? Kan godt parre de to hvis det var - men er jo stadig ny i faget og søger vejledning

Askepot er sandsynligvis RØ EF offwhite (EF sølvgrå, cinnamon og creme) og det vil faktisk være mest oplagt at parre hende med Samson. Både pga farverne, men også fordi du får det bedste pelsresultat ved at parre lh med lh og kh med kh.
Samson x Askepot vil kunne give creme og offwhite unger.
Det er også mere oplagt at parre Bimse med Mikki. Det vil give korthårede sorte og hb sorte. Muligvis lh hvis de begge er split.
Og undskyld hvis der er fejl, men jeg sidder med en irriterende møgunge ved siden af, så jeg tænker ikke så klart!
Det er også mere oplagt at parre Bimse med Mikki. Det vil give korthårede sorte og hb sorte. Muligvis lh hvis de begge er split.
Og undskyld hvis der er fejl, men jeg sidder med en irriterende møgunge ved siden af, så jeg tænker ikke så klart!
Mvh. Pia
Du skal ikke undskylde hvis der er fejl (hvilket jeg ikke tror der er)Odgaard skrev:Askepot er sandsynligvis RØ EF offwhite (EF sølvgrå, cinnamon og creme) og det vil faktisk være mest oplagt at parre hende med Samson. Både pga farverne, men også fordi du får det bedste pelsresultat ved at parre lh med lh og kh med kh.

Ville helst parre Askepot og Mikki da det sidste kuld blev godt (synes jeg) for der kom der et par gode farver ud af det synes jeg :lol:
Men taark for hjælpen det var dejligt - er ved at lære men har langt endnu

-
-
Så synes jeg, du skal parre Bimse og SamsonJasMal skrev:Ved godt de skal parres første gang inden de er 6 mdr.... hun er 5 mdr så hun kan godt nå det...Hamsterhjulet skrev:Hmm.. Hvis det var mig ville jeg parre Askepot og SamsonVed ikke hvorfor, synes bare, de passer godt sammen
![]()
Hvor gammel er Bimse? For hun skal jo parres inden de 6 måneder

Hvad man vælger kommer jo meget an på hvad man vil opnå med parringen. Men personligt foretrækker jeg at lave parringer der prøver at forbedre farve, pels og type. Og i mine øjne opnås der ikke noget godt ved at parre en creme og en sort eller en offwhite og en sort. Det eneste man får ud af det er gyldne (og sølvgrå i tilfældet med offwhite) som er split for en masse.
Og så igen bryder jeg mig ikke om at blande kh og lh linier, for det gør som regel ikke noget godt for nogen af delene.
Og så igen bryder jeg mig ikke om at blande kh og lh linier, for det gør som regel ikke noget godt for nogen af delene.
Mvh. Pia