Spørgsmål vdr. adfærd

Beskrivelse mangler
Låst
Cecilie89

Spørgsmål vdr. adfærd

Indlæg af Cecilie89 » 5. okt 2008 14:02

Hejsa,

Jeg har et spørgsmål omkring min lille dværghamsterunge.

Hun er rigtig sød og yderst nysgerrig. Jeg har ikke set hende være bange for noget endnu i hvert fald. Hun har også været meget rolig over at køre i bil da vi skulle have hende hjem osv.
Jeg plejer ikke at tage hende ud af buret medmindre hun selv hopper op i hånden på mig.
Hun er også meget selvskabelig, og løber hen til kanten af buret når man er i nærheden. Hun slikker også hånden når man stikker den ind til hende.

Dog har hun også den uvane nogen gange at bide i hånden, især fingerspidserne.

Hun er ikke aggressiv, hun bider ikke decideret for at bide (sådan virker det i hvert fald ikke). Hun slikker oftest først og så bider/napper hun lidt i huden.
Hun gør det ikke hver gang man har hende oppe eller hånden i nærheden af hende. Nogen gange gør hun det slet ikke, andre gange hele tiden.

Så mit spørgsmål er så, hvad jeg kan gøre for at hun ikke bliver ved med at gøre det? Jeg prøver at vaske hænder inden jeg rører hende, så jeg ikke lugter af mad eller lignende.
Jeg læste i en anden tråd at man kunne prøve at tage handsker på - vil det hjælpe i mit tilfælde ? Eller kan der gøres andet?
Mvh.
Cecilie Larsen,
www.totalgnaver.dk

2,7 marsvin
1,3 kaniner

Spot

Indlæg af Spot » 5. okt 2008 14:05

hvis hun ikke bider til er det jo ikke et problem så synes ikke du skal bruge handsker

Hvilken sæbe bruger du? måske er den parfumeret så hun tror dine fingre er fx. jordbær... en helt neutral sæbe er bedst
Mvh. Katrine
www.cordeo.dk
Billede

Wampi

Indlæg af Wampi » 5. okt 2008 14:15

det lyder som vores Line også havde.. fandt frem til at uanset hvad vi prøvede at gøre så blev hun ved.. tror desværre det er noget I må prøve at leve med.. det kan også være at hun vokser fra det.. måske er det ligesom med andre dyrebørn det der bide/nappe stadie.. husk at sørge for hun har en masse andet end fingerspidser at bide/nappe i.. f.eks. en snor med godbidder hængt i midten af buret eller grene eller de der gnaverpinde.. prøv Jer frem..

er hun opdrætter eller dyrehandlerdyr egentlig?

vores Line var fra dyrehandleren og vi havde en stærk mistanke om at hendes uvane kom fra dårlige oplevelser derfra..

Cecilie89

Indlæg af Cecilie89 » 5. okt 2008 14:23

Spot: Jeg ved ikke helt hvilken type sæbe det er vi har, jeg kan ikke rigtigt se det på indpakningen. Men den lugter ikke af noget specielt for mig i hvert fald.

Wampi: Hun har efter min mening lidt af hvert i buret som hun kan gnave i. Hvilke godbidder kan man hænge op i en snor som du foreslår?
Hun er købt ved en privat person, men vedkommende er vist ikke opdrætter som sådan. Men hun er altså heller ikke et dyrehandlerdyr.
Mvh.
Cecilie Larsen,
www.totalgnaver.dk

2,7 marsvin
1,3 kaniner

Wampi

Indlæg af Wampi » 5. okt 2008 14:30

jeg har købt 10 forskellige slags hundekiks hos dyrehandleren og så bundet dem op med snor :)

Cecilie89

Indlæg af Cecilie89 » 5. okt 2008 14:37

Hehe okay. Det kan jeg vel også prøve med noget kattetørfoder i stedet for så?

- Hun var lige vågen, så jeg havde hende lige oppe igen.
Hun er meget glad for at løbe ned af arme og sådan noget. Kan det være en slags "Hey du, det går for langsomt"-agtigt noget at hun bider? Det virker kun som om at hun bider når hun ikke kan løbe længere og hun har et lille ophold før hun kan løbe ned ad den anden arm.
Men det forklarer selvfølgelig ikke den del med at hun også nogen gange gør det mens hun er i buret ..
Mvh.
Cecilie Larsen,
www.totalgnaver.dk

2,7 marsvin
1,3 kaniner

Odgaard

Indlæg af Odgaard » 5. okt 2008 14:39

Det går som regel over med alderen. Det er en fase de fleste dvæghamsterunger er igennem.
Mvh. Pia

AnnaR

Indlæg af AnnaR » 5. okt 2008 17:13

Min hun guldhams gjorde det også i starten. Jeg er overbevidst om at hun skulle tjekke at jeg ikke kunne spises. Husk på at den lugter mange gange bedre end dig, og sæbe med frugt duft måske kan få den til at smage lidt. Synes ikke du skal være urolig overfor det, for det virker ikke som aggresiv adfærd. Jeg ville sige at den enten vokser fra det, eller med tiden lærer at du ikke kan spises... Min gør det ikke længere...

Låst