rex hamster...
-
ej det kunne være fedt.... kunne være man skulle gå noge stykker sammen og få dem ind i avlen igen :D
Hjemmesiden til mit opdræt: http://www.BiilsHamstere.dk
Min Personlige hjemmeside: http://www.AnetteFrost.dk
Min Personlige hjemmeside: http://www.AnetteFrost.dk
Hvordan ser man om en hamster er rex?
På billederne kan jeg ikke se noget anderledes ved pelsen. Jeg kan se på nogle af billederne, at knurhårene bøjer fremad.
Men da jeg havde læst her igår, kiggede jeg på min egen Roxy og i hvert fald en del af hendes knurhår bøjer også fremad. Men hun er mig bekendt ikke rex...
På billederne kan jeg ikke se noget anderledes ved pelsen. Jeg kan se på nogle af billederne, at knurhårene bøjer fremad.
Men da jeg havde læst her igår, kiggede jeg på min egen Roxy og i hvert fald en del af hendes knurhår bøjer også fremad. Men hun er mig bekendt ikke rex...
nja.. man skal bare være lige så hældig som vi har være med chokolade genet...
og så springe til og avle noget saiøst på dem... og man skal ikke være bange for at lave tætte parringer i starten...
det er det pia og jeg gør med lumi og lucifer, hvis de er cdcd hamstre...
det hele handler om om mand kan bruge det værktøj man har i hånden eller er så bange for det som kan ske vi a sløsethed, at man selv fejler eller bare lader vær.
og ja er man i tviv om man kan bruge et given værktøj så vil jeg da fra råde at bruge det.
mennesket har det også med at tillæge dyr menneskelige ting. og det er altså de føreste dyr som er lige så følsomme som vi er/VAR. mange forbinder indavl med indsest på menneker og det er altså at menneskelig gøre dyret. ude i naturen er det altså de føreste dyr som tinker hov nej dette er min søster så hende må jeg ikke parre eller ånej det min mor, så går det ikke.
så i stedet for at se linie og ind avl som noget slemt. så se det som være værktøjer. vørktøjer som kan have et dårligt udfald hvis det ikke bruges med omtanke og selektion, og vær opmærksom på at fejl og defekter. de kommer fra dag til dag eller af brugen af disse to værktøjer. de kommer frem ved brug af disse væktøjer net op fordi de fleste af defektgennerne også er ressasive
før du bruge disse to væktejer kan det anbefaldes at man har et formål med at brue det.
jeg ku f.eks. finde på at bruge linie avl til at styrke og stabilicere typen inen for lige den linie.
jeg har intet i mod at lave søskene eller tilbage parringer for at bevar et ressesivt gen så som rex og albino.
det skal så også siges at jeg vil vælge unger meget kritisk og måden jeg avler på efter en så tøt parring som en søskende parring er.
og lige net op fordi jeg ikke er bange for værktøjerne så er det for mig vigtigt at kænde alle kendte fakta om den linie som jeg bruger i avl. spørgsmål som "hvor ind avlet er linien i forvejen?" og "Hvor indavlet hvil den være bag efter?" samt "hvilke fordele og ulemper er der?" "er der noget jeg skal være ekstre opmærksom på hvis jeg udføre denne parring?"
jeg avler ikke efter rex lige nu, for mig er der vigtiger gener og farver lige nu, som jeg syns kommer før rex. men jeg har to svenske søskene som er split for rex samt jeg ved via studier at min orca kan være split hvis jeg er heldig nok.
og så springe til og avle noget saiøst på dem... og man skal ikke være bange for at lave tætte parringer i starten...
det er det pia og jeg gør med lumi og lucifer, hvis de er cdcd hamstre...
det hele handler om om mand kan bruge det værktøj man har i hånden eller er så bange for det som kan ske vi a sløsethed, at man selv fejler eller bare lader vær.
og ja er man i tviv om man kan bruge et given værktøj så vil jeg da fra råde at bruge det.
mennesket har det også med at tillæge dyr menneskelige ting. og det er altså de føreste dyr som er lige så følsomme som vi er/VAR. mange forbinder indavl med indsest på menneker og det er altså at menneskelig gøre dyret. ude i naturen er det altså de føreste dyr som tinker hov nej dette er min søster så hende må jeg ikke parre eller ånej det min mor, så går det ikke.
så i stedet for at se linie og ind avl som noget slemt. så se det som være værktøjer. vørktøjer som kan have et dårligt udfald hvis det ikke bruges med omtanke og selektion, og vær opmærksom på at fejl og defekter. de kommer fra dag til dag eller af brugen af disse to værktøjer. de kommer frem ved brug af disse væktøjer net op fordi de fleste af defektgennerne også er ressasive
før du bruge disse to væktejer kan det anbefaldes at man har et formål med at brue det.
jeg ku f.eks. finde på at bruge linie avl til at styrke og stabilicere typen inen for lige den linie.
jeg har intet i mod at lave søskene eller tilbage parringer for at bevar et ressesivt gen så som rex og albino.
det skal så også siges at jeg vil vælge unger meget kritisk og måden jeg avler på efter en så tøt parring som en søskende parring er.
og lige net op fordi jeg ikke er bange for værktøjerne så er det for mig vigtigt at kænde alle kendte fakta om den linie som jeg bruger i avl. spørgsmål som "hvor ind avlet er linien i forvejen?" og "Hvor indavlet hvil den være bag efter?" samt "hvilke fordele og ulemper er der?" "er der noget jeg skal være ekstre opmærksom på hvis jeg udføre denne parring?"
jeg avler ikke efter rex lige nu, for mig er der vigtiger gener og farver lige nu, som jeg syns kommer før rex. men jeg har to svenske søskene som er split for rex samt jeg ved via studier at min orca kan være split hvis jeg er heldig nok.
de venligste hilsner amanda
-
jeg kunne godt tænke mig at avle efter rex genet hvis jeg kan få fat i et par rex med gode linie bag sig selvfølgelig
http://www.nightangel.dk
https://www.facebook.com/NightangelsHamsteropdraet
When one door closes another opens. Grab the life and make it your own.
nu ved jeg ikke lige hvor i landet tinglev ligger men hvis det er, så er det altså chance for at være heldig med efterkommer efter både Siris Orca in Love, Gulgruvans Cantal og Gulgruvans Parmasan.
du skal bare spørge ind til de forskællige linier og håbe på at du kan få fingrene i nogen som er split men ikke er rex. eller vente til 2010 hvor jeg laver en sammenligning af mine to svensker linier.
det hele handler om at være super spørgene ind til hvad der ligger i linen og sammen line stamtavler så man ikke ener op med en total indavls procent som er helt hen ti skoven inden for de sidste 6 gennerationer.
du skal bare spørge ind til de forskællige linier og håbe på at du kan få fingrene i nogen som er split men ikke er rex. eller vente til 2010 hvor jeg laver en sammenligning af mine to svensker linier.
det hele handler om at være super spørgene ind til hvad der ligger i linen og sammen line stamtavler så man ikke ener op med en total indavls procent som er helt hen ti skoven inden for de sidste 6 gennerationer.
-
tinglev ligger i sønderjyllandcontraria skrev:nu ved jeg ikke lige hvor i landet tinglev ligger men hvis det er, så er det altså chance for at være heldig med efterkommer efter både Siris Orca in Love, Gulgruvans Cantal og Gulgruvans Parmasan.
http://www.nightangel.dk
https://www.facebook.com/NightangelsHamsteropdraet
When one door closes another opens. Grab the life and make it your own.
Mahonia skrev:Hvis du parrede de to søskende, du taler om, hvad er sandsynligheden så for rex-unger?
Kan to rex'er parres med hinanden eller skal der en anden pelstype til. Jeg mener om det er skadeligt på nogen måde, at parre rex+rex.
Jeg prøver bare at forstå det her. :oops:
da rex er ressesivt skal det vrøre
rex+rex = rex
rex+split rex = 50% rex
split + split = 25% rex
måske + måske = hæl.
hvis vi tager cantal og parmesan.. de er begge split rex... Rxrx
pare jeg dem sammen (de er søskende) så for jeg 25% rex i teorien.
nu er mine planer i mellemtiden noget helt andet
cantal + harry samt cantal + Kariboh. så vit jeg lige husker i hovedet sku der måske ku ligge en rex i benjamins liner, som kør at Harry kan være... så første parring blive 25% Af afkommet vil være split rex... og nej man kan ikke se hvilke der er hvad.
det samme gør sig gælende når jeg vare Parmesan med cleo... der kan komme hvis der ligger rex i benjamins linie, men ellers er det 25% af ungerne som bliver split rex.
tager man unger der fra. kan du være heldig at få finrene i to unger som begge udgør de 25% af ungerne som er split rex. ja så for du 50% rex unger ud af det. er du uhældig at ramme en eller de begge ikke tilhøre de 25% split rex... ja så kommer der ingen rex unger.
derfor vil det bedste være at lave en tilbage parring på en kendt split rex inden man tager de to unger og parre sammen.
ok.. så vil jeg måske kikke til tyskland for at fine rex eller en sikker split rex.darkangel87 skrev:tinglev ligger i sønderjyllandcontraria skrev:nu ved jeg ikke lige hvor i landet tinglev ligger men hvis det er, så er det altså chance for at være heldig med efterkommer efter både Siris Orca in Love, Gulgruvans Cantal og Gulgruvans Parmasan.
og måske parre ind over noget dask avlet måske split hamstre.
ja tyskland eller sverie...Mahonia skrev:Hmmm... Mon det er muligt, at skaffe nogle fra Tyskland?
bare min sveriestur for at få nyt sølvgrå og nyt blod ind kostede mig den lette som af ca. 1500,-
jeg tager gerne til sverie for andre og hendter hjem men I betaler selv gillet
og ligger det på en af de få tider at året hvor jeg også selv skal til silkebor kan der måske også blive taler om levering til den nærmeste station på min vej med toget over.