Endelig en parring i sigte....

Alt omkring opdræt, genetik, unger m.m.
AnnaR

Endelig en parring i sigte....

Indlæg af AnnaR » 13. okt 2008 21:19

Jeg vil mægtig gerne have at min hun Honey, som er hb dove tortie korthår, skal have unger.
Hun er fra Contrarias opdært kuldA og faren er Siris Orca og moren (kan ikke huske og kan ikke komme på contrarias hjemmeside)
Jeg kan godt lide alle de brune nuancer, dove, mink, cinnamon, creme osv.

Mit spørgsmål er så om det så er dumt at parre min hun med min han som er Hb sort, og som er fra dyrehandel??? Eller ville det være smartere at låne en han?
Jeg kan ikke forstå mig på genetikken ved at læse mig frem til den.

Hopiw

Re: Endelig en parring i sigte....

Indlæg af Hopiw » 13. okt 2008 21:27

AnnaR skrev:Jeg vil mægtig gerne have at min hun Honey, som er hb dove tortie korthår, skal have unger.
Hun er fra Contrarias opdært kuldA og faren er Siris Orca og moren (kan ikke huske og kan ikke komme på contrarias hjemmeside)
Jeg kan godt lide alle de brune nuancer, dove, mink, cinnamon, creme osv.

Mit spørgsmål er så om det så er dumt at parre min hun med min han som er Hb sort, og som er fra dyrehandel??? Eller ville det være smartere at låne en han?
Jeg kan ikke forstå mig på genetikken ved at læse mig frem til den.
Moren er Dyrekrogens Sandy Claws.

Synes ikke du skal parre hende med en du ikke kender generne på.
især fordi Honey er spilt for rust og du vil kunne lave nogen rigtig smukke unger med en spilt rust og Pp/pp han.

Benjamin

Indlæg af Benjamin » 13. okt 2008 21:27

I den parring parrer du to sortbaserede varianter så alle unger bliver (aa) altså sorte. :wink:

Bærer din han så på Cinnamon (Pp) så bliver halvdelen dove, bærer begge forældre Creme (Ee) så vil creme genet kunne gå ind og dække over den sorte farve så de får creme unger selvom de genetisk er sorte (aa)
og så er der jo selvfølgelig også mulighed for hb unger og Tortie hunner og gule hanner. :wink:
Så om parringen er god er jo op til dig det afhænger af hvad du vil have ud af den hvilket vi ikke kan være helt sikre på da vi ikke ved hvad gener din han bærer på. :wink:
Men set fra et genetisk synspunkt syntes jeg det ville være en fin parring da du parrer to sort baserede varianter. :wink:
Venlig Hilsen Benjamin...  Hamsters are like popato Chips, you can´t just have one.
:kina: smil det smitter, GMH er ikke en sygdom men en Livsstil :notworthy:  

AnnaR

Indlæg af AnnaR » 13. okt 2008 21:32

Ah, kunne godt huske at det var din hun, men kunne ikke finde det nogen steder.

Hvad farve er en Pp/pp???

Farverne er ikke det vigtigste for mig, temperament går jeg meget op i. Og min han er noget af det bedste... Jeg har nogle ynglings farver og det er det, men vil gerne uden om gylden og sort. Og ved godt jeg ikke kan komme uden om sort hvis jeg parrer med en sort han, men igen ikke så vigtigt. Jeg vil bare gerne lave sunde og livlige og nysgerrige unger, med hang til kæl og rolig sind...

Benjamin

Indlæg af Benjamin » 13. okt 2008 21:33

AnnaR skrev:Ah, kunne godt huske at det var din hun, men kunne ikke finde det nogen steder.

pp = Cinnamon/rødøjet
Pp = bærer af Cinnamon/Rødøjet
Venlig Hilsen Benjamin...  Hamsters are like popato Chips, you can´t just have one.
:kina: smil det smitter, GMH er ikke en sygdom men en Livsstil :notworthy:  

Hopiw

Indlæg af Hopiw » 13. okt 2008 21:45

AnnaR skrev:Ah, kunne godt huske at det var din hun, men kunne ikke finde det nogen steder.

Farverne er ikke det vigtigste for mig, temperament går jeg meget op i. Og min han er noget af det bedste... Jeg har nogle ynglings farver og det er det, men vil gerne uden om gylden og sort. Og ved godt jeg ikke kan komme uden om sort hvis jeg parrer med en sort han, men igen ikke så vigtigt. Jeg vil bare gerne lave sunde og livlige og nysgerrige unger, med hang til kæl og rolig sind...
Jamen hvis farverne ikke interessere dig hvorfor spørg du så?
Så skal du da bare gøre det.
Nu er Honey jo også tortie så du får nok nogen tortier og måske nogen sort gule (:

Du kan jo også få nogen behaglige overraskelser  :D

contraria

Indlæg af contraria » 13. okt 2008 21:50

jeg syns den er en fin kombi du har dig der...

du får tjekket hannen for en lang rikke af rassesive (skulte) gener (farver) og du til føjer en meget brugt linie nyt blod.

hvild du gerne uden om gylden, så er sort eller dove eller chokolade de sikre valg. du kan os tage chancen og lave et farvelade kuld ved at låne dig frem til en han, som kan lave mange farver men som så også giver dig nogle gyldne unger. (personligt tinker jeg her på Harry, men det er måske ledt tæt(føter+kusine))
de venligste hilsner amanda

AnnaR

Indlæg af AnnaR » 14. okt 2008 07:13

Hopiw skrev:Jamen hvis farverne ikke interessere dig hvorfor spørg du så?
Så skal du da bare gøre det.
Nu er Honey jo også tortie så du får nok nogen tortier og måske nogen sort gule (:

Du kan jo også få nogen behaglige overraskelser  :D
Jeg sagde ikke at farverne ikke interesserede mig, jeg har stadig nogle ynglings farver. Jeg spurgte jo fordi jeg ikke er god til genetik og ikke kan regne det ud.

Men jeg siger rigtig mange tak for hjælpen. Vil bare vælge min egen han som far... Så bliver der også både langhårede og korthårede...

Hvordan fungere genet HB? Hvis de begge er Hb bliver alle ungerne det så med 100% sikkerhed?

Lykke

Indlæg af Lykke » 14. okt 2008 07:26

Hvidbåndet er dominerende.

Hvis en af (eller begge) forældrene har det i dobbeltfaktor BaBa giver det 100% til ungerne.

Hvis begge har det enkeltfaktor Baba, vil 75% af ungerne få hvidtbånd (og nogle af dem altså i dobbeltfaktor).

Odgaard

Indlæg af Odgaard » 14. okt 2008 07:33

Sort er altid godt at parre med tortie, men alle cremebaserede varianter skal du holde dig langt væk fra, da de maskerer tortie/gult og så får du en masse dyr, som du ikke aner hvad er. Fx mink som du nævner er cremebaseret.

Så din egen han er et rigtig godt valg, eller hvis du måske kunne finde en chokolade, når nu hun er split for rust. Jeg ville ikke parre med med en split rust, det giver alt for dårlige odds for chokolade alligevel, og ved split x split parring, får du 75% af ungerne, hvor du ikke ved om de er split eller ej.
Mvh. Pia

Ringling

Indlæg af Ringling » 14. okt 2008 11:08

Begge dine hamstere er hvidbåndede, hvis de er i enkeltfaktor (Baba) vil:

25% af ungerne blive hvidbåndede i dobbeltfaktor (BaBa)
25% af ungerne blive uden bånd (baba)
50 % af ungerne blive hvidbåndede i enkeltfaktor (Baba)

Honey kan dog godt være i dobbeltfaktor (BaBa) (Da både Orca og Sandy er hvidbåndede), så vil alle ungerne blive hvidbåndede 50% i enkeltfaktor (Baba) og 50% i dobbeltfaktor (BaBa)  :wink:

Hvis Hannibal også er hvidbåndet i dobeltfaktor (BaBa) vil alle ungerne blive i dobbeltfaktor (BaBa)  :D

Så du skal regne med mange hvidbåndede!  8-)
Hilsen Lotte
Billede

AnnaR

Indlæg af AnnaR » 16. nov 2008 19:18

Jeg tager lige man gamle tråd op igen, for i aften parrer jeg Honey og Hannibal. (når man kæreste kommer hjem, han vil også se det)

Jeg skal bare lige helt have styr på hvad jeg kan skrive jeg regner med i kuldet, og jeg prøver at holde mig til det jeg ved og så må overraskelserne bare komme når de gør det.

75-100% bliver hvidbåndet
50% bliver langhåret

Af farver kan jeg få sort og creme.

Hvis der er nogle farver jeg mangler må i meget gerne hjælpe.

burrus

Indlæg af burrus » 16. nov 2008 19:53

du kan ikke være sikker på at få creme da din han er sort og du ikke ved om han split creme :wink:  

så eneste farve du reelt kan sige der kommer er sort og hb sort - kort og langhåret :wink:  
med mulighed for sort tortie piger og sortgule hanner :wink:

alle andre farver vi lvære såkaldte "overraskelser"  :wink:
Pia B
.. et lille opdræt af ørkenrotter - kig også forbi den nye infoside for ørkenrotter: www.orkenrotte.dk

AnnaR

Indlæg af AnnaR » 16. nov 2008 20:08

Ah okay.

Så jeg kan sige

75-100% bliver hvidbåndet
50% bliver langhåret

Af farver kan jeg få sort. Der er mulighed for Tortie hunner og sortgule haner.

burrus

Indlæg af burrus » 16. nov 2008 20:08

præcis :wink:
Pia B
.. et lille opdræt af ørkenrotter - kig også forbi den nye infoside for ørkenrotter: www.orkenrotte.dk

Låst