6 måneder?? hurtig hjælp!!
6 måneder?? hurtig hjælp!!
altså når i siger en hun skal have unger før den er 6 måneder mener i så den skal være gravid inden den er 6 måneder dvs. den godt kunne være gravid lidt før den blev 6 måneder og så have unger når den er over er det muligt uden at gøre noget dumt?? 

Re: 6 måneder?? hurtig hjælp!!
Jeg tror ikke, der er noget med hamstere er foregår på klokkeslet og helt præcise datoer. Så ca. 6 måneder må være fint.liv skrev:altså når i siger en hun skal have unger før den er 6 måneder mener i så den skal være gravid inden den er 6 måneder dvs. den godt kunne være gravid lidt før den blev 6 måneder og så have unger når den er over er det muligt uden at gøre noget dumt??
-
Re: 6 måneder?? hurtig hjælp!!
Der sker altså ikke noget hvis de er over 6 mdr når de får deres første kuld, men ved godt at det anbefales :Dliv skrev:altså når i siger en hun skal have unger før den er 6 måneder mener i så den skal være gravid inden den er 6 måneder dvs. den godt kunne være gravid lidt før den blev 6 måneder og så have unger når den er over er det muligt uden at gøre noget dumt??
Ved du om det bliver hårdere for hamsteren jo ældre den bliver?Odgaard skrev:Det er igen en af de "regler" der er sat op af svenskerne tror jeg. Jeg har aldrig hørt om at en fødsel af en hamster under 1 år er gået galt pga at moren ikke har fået sit første kuld inden 6 mdrs alderen.
Jeg synes, der er så mange myter og halve sandheder!
Meddie: Det er først over 1 år gammelt at de begynder at få det problem. Jeg har da mistet et par hunner (ud af rigtig rigtig mange kuld) under deres graviditet, men ikke noget der har forbindelse til det med alderen.
Til gengæld har jeg oplevet to ældre hunner på ca 1 år som har fået 1-2 kæmpestore dødfødte unger, men hunnerne overlevede begge fødslen.
Til gengæld har jeg oplevet to ældre hunner på ca 1 år som har fået 1-2 kæmpestore dødfødte unger, men hunnerne overlevede begge fødslen.
Mvh. Pia
Det med bækkenet tror jeg er noget der stammer fra marsvineverdenen. Marsvin føder jo store unger ift deres egen størrelse. Jeg tror simpelthen personligt ikke at det kan relateres til hamstere og andre smågnavere. Nogen har sikkert hørt det ifm marsvin og tænkt at så er det nok også sådan med hamstere, og så er det blevet en af de "sandheder", som desværre ses så meget indenfor dyreverdenen.
Lykke: jeg kan ikke svare på hvorfor, men det er rigtigt at hunner over et år har tendens til at føde kuld med få men meget store unger. Jeg har personligt kendskab til 3 sådanne kuld (2 er mine egne), men moren har overlevet dem alle.
Lykke: jeg kan ikke svare på hvorfor, men det er rigtigt at hunner over et år har tendens til at føde kuld med få men meget store unger. Jeg har personligt kendskab til 3 sådanne kuld (2 er mine egne), men moren har overlevet dem alle.
Mvh. Pia