Hvid + hvid giver...

Alt omkring opdræt, genetik, unger m.m.
Lisette

Hvid + hvid giver...

Indlæg af Lisette » 15. okt 2008 21:00

Øhh ja så er det mig igen  :D  Jeg er blevet helt forelsket i de hvide med mørkeøjne, hvis jeg (frem i tiden) vil forsøge at lave et kuld hvide med mørke øjne hvilke muligheder er der så ? :D

Ringling

Indlæg af Ringling » 15. okt 2008 22:13

Kan du evt. vise et billede af den farve du taler om?

Hvid kan nemlig være offwhite (ee Sgsg/SgSg) eller "albino"/mørkøret hvid (cdcd) som for nylig er dukket op og der er store genetiske forskelle :) "albino" kan også have røde øjne og hudfarvede ører (cdcd pp)

Men albino" x albino = albino unger
Og offwhite x offwhite = offwhite, dog også creme, og hvis der er andre recessive gener der spiller ind..

(er jeg ret sikker på..ret mig endelig) :D
Hilsen Lotte
Billede

Odgaard

Indlæg af Odgaard » 15. okt 2008 23:29

Nu snakker Lisette jo om hvide med mørke øjne. MØ hvid (cdcd) har røde øjne (MØ står for mørkØRET).

Men ja... sortøjet hvid kan ha en million forskellige genkoder, men en af de bedste (og nemmeste) måder at lave dem på er sølvgrå kombineret med creme som giver offwhite = ee Sg_ Hvis du avler DF sølvgrå så bliver de lidt lysere end i EF.
Mvh. Pia

Lisette

Indlæg af Lisette » 16. okt 2008 06:59

Det er de offwhite med mørke øjne jeg er vild med  :D Men har slet slet ikke styr på genetik :?

Lykke

Re: Hvid + hvid giver...

Indlæg af Lykke » 16. okt 2008 07:03

Lisette skrev:Øhh ja så er det mig igen  :D  Jeg er blevet helt forelsket i de hvide med mørkeøjne, hvis jeg (frem i tiden) vil forsøge at lave et kuld hvide med mørke øjne hvilke muligheder er der så ? :D
Den unge, jeg har, er B_ baba ee ll Pp Sgsg sasa uu. Den er kort sagt langhåret enkelt-faktor off-white med split for cinnamon og muligvis for rust (b) og sort (a/aa).
Hvis du parrer den med gylden, kan der komme gylden og sølgrå (halvdelen bør få Sg-genet). Øvrige farver vil afhænge af om han også har a, b, e, p eller noget andet.

Hvis du parrer den med en cremebaseret (ee), får du helt sikkert creme-baserede unger, hvoraf halvdelen bør blive off-white.

Hvis hannen slet ikke har e-genet, kan der hverken komme creme eller off-white.

Hvis du vil have cinnamon-unger, skal hannen have et p-gen.

Og du kan tjekke hunnen for a og b, ved at parre med en han, der helt sikkert har disse gener.

Så helt kort, afhænger det af hvilken gener den anden hamster har...

Lisette

Indlæg af Lisette » 16. okt 2008 07:15

Så jeg skal bruge en cremebaseret han med (ee) ? så kommer nok halvdelen af unger til at vær offwhite, kan man ikke på nogen måder lave et rent offwhite kuld?? :?  :D

Odgaard

Indlæg af Odgaard » 16. okt 2008 08:03

Hvis du har to ee SgSg så laver de rent offwhite medmindre de har fælles skjulte gener. Hvis de fx begge er Pp, så kommer der også RØ offwhite.

Hvilke dyr har du som udgangspunkt?
Mvh. Pia

Lykke

Indlæg af Lykke » 16. okt 2008 09:22

To ee-hamstere med enkeltfaktor Sg(sg) vil give 75% off-white.
Hvis bare den ene er dobbeltfaktor, vil de alle blive off-white.

Selvfølgelig med forbehold for øvrige gener, jf. det Odgaard siger.

Lisette

Indlæg af Lisette » 16. okt 2008 18:01

Jeg er bare slet ikke med :oops: Men glæder mig til at se den lille dejlige pige hos dig Mette :D

Lykke

Indlæg af Lykke » 16. okt 2008 18:56

Lisette skrev:Jeg er bare slet ikke med :oops: Men glæder mig til at se den lille dejlige pige hos dig Mette :D
jo, altså

Eks. 1:

Hamster 1: ee SgSg
Hamster 2: ee SgSg

Ungerne får et e fra hver forælder og et Sg fra hver forælder og alle bliver derfor ee SgSg. Det er dobbeltfaktor off-white.

Eks. 2:

Hamster 1: ee SgSg
Hamster 2: ee Sgsg

Ungerne får et e fra hver forælder og helt sikkert et Sg fra den ene forælder. Alle bliver derfor ee Sg_. Det er enkeltfaktor off-white med mulighed for dobbeltfaktor. Halvdelen vil nemlig få Sg fra forælder 2 og halvdelen vil få sg, dvs. halvdelen bliver dobbeltfaktor og halvdelen enkeltfaktor, men vi kan ikke se det.

Eks. 3:

Hamster 1: ee Sgsg
Hamster 2: ee Sgsg

Ungerne får et e fra hver forælder. 25% vil får Sg fra begge forældre, 25% vil få Sg fra den ene og sg fra den anden, 25% sg fra den ene og Sg fra den anden. De vil alle blive off-white. De første 25% i dobbeltfaktor. Udover de 75% kommer der så 25% med sg fra begge forældre, dvs. som kun bliver creme.

Og alt det her forudsætter, at der ikke er andre gener, som får betydning...

Lisette

Indlæg af Lisette » 16. okt 2008 19:03

Prøver... :? det er godt nok svært syntes jeg... :lol:

Odgaard

Indlæg af Odgaard » 16. okt 2008 19:32

Men hvis du nu fortæller hvilke hamstere du har i forvejen, så kunne vi komme med et godt tip til en parring :)
Mvh. Pia

Lisette

Indlæg af Lisette » 16. okt 2008 19:38

Jeg har ikke nogen endnu, det er en hun jeg skal se på hos Mette (lørdag), og så skal hun jo også først være gammel nok, men ellers ville det være en stor hjælp tak :D

Lykke

Indlæg af Lykke » 16. okt 2008 20:20

Lisette skrev:Jeg har ikke nogen endnu, det er en hun jeg skal se på hos Mette (lørdag), og så skal hun jo også først være gammel nok, men ellers ville det være en stor hjælp tak :D
men har du ikke lige købt en han og en hun et andet sted?
Du kender jo nok ikke deres gener præcist, men hvilken farve har hannen?

Lisette

Indlæg af Lisette » 16. okt 2008 20:25

jo jeg har lige købt en hun og en han, men som du selv siger kender jeg ikke til dem. De er jo fra dyrehandler og de har ingen ide om hvilke forældre /dyr der er bag dem :?
Men vores han er sort med langt hår, og hunnen er gylden med hvid bånd (tror jeg nok jeg fik hjælp til :oops:  :lol: )

Låst