Tortie

Alt omkring opdræt, genetik, unger m.m.
Låst
Lisette

Tortie

Indlæg af Lisette » 16. okt 2008 20:11

Er der nogen der kan hjælpe?? Ja det ved jeg jo der er...er der nogen der vil  
prøve at forklare mig det?? :oops:

Benjamin

Indlæg af Benjamin » 16. okt 2008 20:17

Genet gul er det eneste gen hos Guldhamsteren der er kønsbundet og som binder sig til X kromosomet.

Da hunner har to X kormosomer (XX) kan de altså have to gener for gult hvor hanner kun kan have et gen for gult da de kun har et X kormosom (XY).

Modtager hunnen et gen for gul bliver hun Tortie (Toto) hvilket vil sige at hun får gule pletter på kroppen som vil sidde rundt omkring på hamsteren, får hunnen derimod to gener for gul (ToTo) bliver hun Gul. :wink:

Får hannen et gen for gul bliver han (ToY) Også helt gul, derfor ved man altid at Tortie hamstere ALTID er hunner. :wink:
Venlig Hilsen Benjamin...  Hamsters are like popato Chips, you can´t just have one.
:kina: smil det smitter, GMH er ikke en sygdom men en Livsstil :notworthy:  

Lisette

Indlæg af Lisette » 16. okt 2008 20:21

Nåå.. så det er faktisk et hamster med gule pletter :lol:
Så hvis det er et hvidt hamster/tortie,så vil den være hvid med gule "pletter" rundt omkring?? rigtigt?

Benjamin

Indlæg af Benjamin » 16. okt 2008 20:23

Lisette skrev:Nåå.. så det er faktisk et hamster med gule pletter :lol:
Så hvis det er et hvidt hamster/tortie,så vil den være hvid med gule "pletter" rundt omkring?? rigtigt?
Altså når du bare skriver hvid hamster vil jeg tro du mener en Offwhite som er en Cremebaseret variant, Der burde du slet ikke kunne se de gule pletter da Creme dækker for gul, derfor er det ikke særligt smart at blande gul med creme for så får man noget rod man faktisk ikke rigtigt ved hvad er. :wink:
Venlig Hilsen Benjamin...  Hamsters are like popato Chips, you can´t just have one.

Junge

Indlæg af Junge » 16. okt 2008 20:25

Hej

Tortie skyldes det gule gen. Dette gen er kønsbundet dvs. det er bundet til til x-kromosomet. Det betyder, at hanner kun kan have et enkelt af disse gener, mens hunner kan have både et og to gener. Hanner med et gult gen og hunner med to gule gener bliver gule, mens hunner med kun et enkelt gult gen bliver "tortie". Hos "tortie" bliver pelsen plettet med gul og en anden farve fx sort, dove eller brun. Er hamstren tilmed hvidbåndet eller spottet bliver det trefarvet fx. gul, sort og hvid.

Håber det kaster lidt lys over sagen.

Ups - Benjamin kom mig i forkøbet.
Junge

Lisette

Indlæg af Lisette » 16. okt 2008 20:27

hmm... sikken en masse jeg skal lære.... :shock:  :lol:

Benjamin

Indlæg af Benjamin » 16. okt 2008 20:29

For at give et eksempel på en Tortie så er her lige et par billeder af en af mine tidligere unger. :wink:
Hun er Hvidbåndet Sort Tortie Satin. :wink:
Vedhæftede filer
Tortie 006.jpg
Dyrekrogens Beauty
Tortie 006.jpg (39.35 KiB) Vist 3559 gange
Tortie 004.jpg
Dyrekrogens Beauty
Tortie 004.jpg (33.59 KiB) Vist 3559 gange

Lisette

Indlæg af Lisette » 16. okt 2008 20:33

Tak, det er et godt billed. Hvor er det bare super i er så søde og hjæpsomme herinde :D

Odgaard

Indlæg af Odgaard » 16. okt 2008 21:42

Benjamin skrev:
Lisette skrev:Nåå.. så det er faktisk et hamster med gule pletter :lol:
Altså når du bare skriver hvid hamster vil jeg tro du mener en Offwhite som er en Cremebaseret variant, Der burde du slet ikke kunne se de gule pletter da Creme dækker for gul, derfor er det ikke særligt smart at blande gul med creme for så får man noget rod man faktisk ikke rigtigt ved hvad er. :wink:
Vil lige tilføje at efter min mening så bør tortier helst holdes kombineret med sortbaserede varianter (sort, chokolade, dove mm) eller gylden/sølvgrå. Alt andet skjuler tortiepletterne for nemt, og så ved man ikke hvad man har med at gøre, altså at man har en hamster som er tortie, men hvor man ikke kan se det.
Mvh. Pia

Jeanne

Indlæg af Jeanne » 16. okt 2008 23:47

Benjamin skrev:For at give et eksempel på en Tortie så er her lige et par billeder af en af mine tidligere unger. :wink:
Hun er Hvidbåndet Sort Tortie Satin. :wink:
Wow hun er lækker hende dér - hov, nååårh ja, det er jo min Beauty  :lol:
Mange hilsner fra Jeanne.

contraria

Indlæg af contraria » 17. okt 2008 04:20

enig med odgaard....

vil bare tilføje umbrouse som en af de tillægs farvervarianter som kan skule tortie selv på en sort eller chokolade. (isør når det i forvejen er en dårlig tortie :roll: )
de venligste hilsner amanda

Låst