hvad synes i??????

Alt hvad der falder uden for de øvrige emner hører til her. Det kan være alt fra snik snak, med de øvrige forum brugere, til diskussioner om alt mellem himmel og jord.
darkangel87

hvad synes i??????

Indlæg af darkangel87 » 31. okt 2008 19:44

jeg har allerede fortalt dette til nogle af dem der var til hamstertræf hos benjamin, jeg har gået og tænkt lidt over det siden og synes egentlig det måske kunne være en god ide at få snakket igennem. here it comes...
Som nogle ved har jeg prøvet at finde en guldhamster i tyskland med pelstypen rex, men det har vist sig svær.
grunden er at rex ikke er vel set i tyskland, fordi de synes det er synd for hamsteren at knurhårene er krøllede fordi de så får problemer med orienteringen.
i tyskland er det sådan at dem der ved et uheld får guldhamstere der er rex nægter at sælge dem til folk i tyskland.
hvad er jeres mening om det?
håber ikk det vil give en for hård diskution og at vi kan holde os på det pæne sprog.
Billede
http://www.nightangel.dk
https://www.facebook.com/NightangelsHamsteropdraet

When one door closes another opens. Grab the life and make it your own.

Odgaard

Indlæg af Odgaard » 31. okt 2008 19:48

Har ærlig talt aldrig tænkt over at det kunne være et problem... Men jeg synes ikke mine rex'er har virket til at ha besvær. De er jo født på den måde, og hvis der skulle være et problem, så har de jo nok udviklet andre måder at klare sig på. Men mine har altså opført sig på akkurat samme måde som alle de andre.
Mvh. Pia

darkangel87

Indlæg af darkangel87 » 31. okt 2008 19:53

Odgaard skrev:Har ærlig talt aldrig tænkt over at det kunne være et problem... Men jeg synes ikke mine rex'er har virket til at ha besvær. De er jo født på den måde, og hvis der skulle være et problem, så har de jo nok udviklet andre måder at klare sig på. Men mine har altså opført sig på akkurat samme måde som alle de andre.
nemlig også det jeg har tænkt det er vel lige som når mennesker bliver født døve eller blinde at de udvikler deres andre sanser il at gøre op for den manglende
Billede

Mahonia

Indlæg af Mahonia » 31. okt 2008 20:01

Det har jeg heller aldrig tænkt på eller hørt om før. Hvis det gjorde dyret handikappet på nogen måde, ville jeg ikke have rex, men jeg kan altså ikke forestille mig, at det er et problem. Selv vil jeg ikke have noget imod at have et par stykker.  :wink:

burrus

Indlæg af burrus » 31. okt 2008 20:41

sjovt for den har jeg også undret mig over OG spurgt i både tyskland, england OG sverige om der er nogle BEVISER for det - og nej!

når jeg endelig får svar er det fra enkeltstående tilfælde - overskygget af MANGE tilfælde på ganske alm korthåret ikke rex hamstere :?

Der findes INGEN DOKUMENTEREDE beviser for at rex skulle være farligt på nogen måde :wink:  

pelstypen findes på så mange dyrearter efterhånden - pænt eller ej, men indtil nu er der faktisk ikke fundet nogle dukomenterede beviser på at rex skulle være skyld i flere tilfælde af gener end hos ikke-rex dyr...

Jeg har spurgt direkte til svensk hamsterforening og jeg fik ingen svar! for der er ingen svar!
Jeg har spurgt i tyskland - og nej - der er ingen svar - ud over deres opfundne etiske regler forid de ikke synes det er pænt :?  

Der var endda på et tidspunkt en "optælling" af øjenbetændelse på hamstere på:
rex+rex hamstere kort og langhårede
split rex+split rex hamstere kort og langhårede
Langhårede
korthårede
satin kort og langhåret

gæt en gang hvad resultatet blev - TO rex hamster var set i sverige med øjenbetændelse hvor et hår var skyld i det - an lang og en korthåret...
der var MANGE korthårede alm, ingen langhårede og EN satin :?  
kan ikke huske hvor mange der deltog - men det var MANGE!  på tværs af lande grænser...

der findes ingen beviser hos nogle dyrearter - heller ikke hamstere - slet ikke hamstere, da der ingen penge er i at forske i den slags og slet ikke på hamstere :lol:  

øjenbetændelse og følger deraf kan ligeså godt skyldes elendigt bundlag, dårlig rengøring og dårlig pels kan lige så vel skyldes manglende pelspleje fra ejerens side!
Hvis man vil have langhårede må man være forberedt på pelspleje - det samme gælder oftest rex'er..

men det gør det også på katte, hunde, heste, køer osv.!
ved ikke hvorfor tyskere og svenskere himler sådan op over hamsterens "unaturlige" pels der kræver pleje - når de er med til at lave nogle af de flotteste langhårs arter og flotteste rex arter og racer i verden :?  
de er blandt andet med til at lave nogle af de mest krævende hunderacer i verdenen...

ja jeg undres - for jeg har altid ment at enhver art der udskiller sig fra sin naturlige plejefrie type - vil man være forpligtet til at give den ekstra pleje hvis man vil avle seriøst med den...
ingen siger jo at rex eller for den sags skyld langhårs skal være plejefri - det blir de aldrig! men rex ser jeg ikke værre end langhåret f.eks.eller f.eks. lethale gener som ikke kan ses :?   der er det da lidt mere åbenlyst at pelsen skal passes for en nybegynder end det er at lethale gener ikke skal parres sammen...

men lige netop rex hos guldhamsteren har jeg opgivet at diskutere med svenskere og ISÆR tyskere (som jeg mener er næsten hysteriske med hamsteren :shock: ) - man kommer ingen vejne, da de har et enormt vildt syn på hamsteren og hvilke menneskelige egenskaber de tillægger dem og hvilke regler der skal følges "bare fordi" :?
Pia B
.. et lille opdræt af ørkenrotter - kig også forbi den nye infoside for ørkenrotter: www.orkenrotte.dk

kwo

Indlæg af kwo » 31. okt 2008 20:45

Svenskerne har jo også fat i det med deres nye retningslinier.

De siger man ikke må parre rex med rex, for at undgå øjenproblemer. Det lyder på dem som om at problemet bliver større efter flere generationers avl med to rex.
Kenneth Worm

burrus

Indlæg af burrus » 31. okt 2008 20:49

kwo skrev:Svenskerne har jo også fat i det med deres nye retningslinier.

De siger man ikke må parre rex med rex, for at undgå øjenproblemer. Det lyder på dem som om at problemet bliver større efter flere generationers avl med to rex.
jep jep - men spørger man DIREKTE efter beviser - så får man INTET svar :?
en regel bare for at lave en regel der gør avlsarbejdet besværligt for at avle i SHF åbenbart - for de svarer ikke på spørgsmål om egentlige beviser eller erfarringer :?
jeg kan faktisk på hele deres forum kun finde ET eksempel - dog blev der ikke spurgt ind til noget - bundlaget kunne være fyldt med STØV! og hvem ved hvordan hamsterens pels er holdt :?  øjenbetændelse kan jo skyldes mange ting :wink:  ikke bare krøllet pels og knurhår :wink:
Pia B
.. et lille opdræt af ørkenrotter - kig også forbi den nye infoside for ørkenrotter: www.orkenrotte.dk

Vimse

Indlæg af Vimse » 31. okt 2008 22:56

Synes da rex er vildt søde med de krøllede knurhår.
Men held og lykke med at finde en rex hamster...
KH. Kathrine

Jeanne

Indlæg af Jeanne » 31. okt 2008 23:18

Jeg synes, det lyder meget underligt, det skulle give dem problemer, at de har krøllede knurhår. Nogen gange tror jeg bare, nogen får "én eller anden idé", og så bliver det nogen gange godtaget uden et egentligt bevis  :wink:
Mange hilsner fra Jeanne.

kwo

Indlæg af kwo » 1. nov 2008 06:46

Jeanne skrev:Jeg synes, det lyder meget underligt, det skulle give dem problemer, at de har krøllede knurhår. Nogen gange tror jeg bare, nogen får "én eller anden idé", og så bliver det nogen gange godtaget uden et egentligt bevis  :wink:
Ja, flere af svenskernes nye regler virker i hvert fald sådan.

Som Pia skriver er de blevet spurgt igen og igen om hvor beviserne er, men der kommer ikke en lyd fra dem. Så det kan vel kun tolkes som at det skyldes "at én jeg kender kender en anden, som vist engang havde en hamster med ondt i øjet, og den var vist rex". ;)
Kenneth Worm

Odgaard

Indlæg af Odgaard » 1. nov 2008 11:14

Jeanne skrev:Nogen gange tror jeg bare, nogen får "én eller anden idé", og så bliver det nogen gange godtaget uden et egentligt bevis  :wink:
Nemlig!!! Og det vinder desværre også mere og mere frem herhjemme. Endnu en af grundene til at hele dyreverdenen hænger mig langt ud af halsen :x
Mvh. Pia

darkangel87

Indlæg af darkangel87 » 1. nov 2008 11:43

synes lidt at dyreverdenen er ved at blive påbud på påbud så må man ikk det eller det fordi at det KAN gøre skade fordi der var nogen der engang havde et dyr der blev sygt eller døde og det KUNNE godt være derfor men det kunne også være nogle andre ting
Billede

Æda

Indlæg af Æda » 1. nov 2008 12:34

Undskyld at jeg spørger...  :D
Men har rex'er ingen øjenvipper?
Hilsen Ida <3

burrus

Indlæg af burrus » 1. nov 2008 12:49

Æda skrev:Undskyld at jeg spørger...  :D
Men har rex'er ingen øjenvipper?
jo men de er også krøllet som resten af pelsen :wink:
Pia B

Mahonia

Indlæg af Mahonia » 1. nov 2008 19:50

Citat fra Pia: "ved ikke hvorfor tyskere og svenskere himler sådan op over hamsterens "unaturlige" pels der kræver pleje - når de er med til at lave nogle af de flotteste langhårs arter og flotteste rex arter og racer i verden".

Nej det er jeg også faldet over, da jeg har set rex på tyske sider. Jeg regnede faktisk med, at det var der, vi skulle have dem fra, hvis vi vil avle dem herhjemme.  :roll:
Det er da noget selvmodsigende!  :?

Besvar