Safir eller Saphir? :S

Alt vedrørende vores forening - fx udstilling, stamtavler og nyheder.
Låst
HamsterMiaah

Safir eller Saphir? :S

Indlæg af HamsterMiaah » 24. nov 2008 17:16

Hej alle :D

Har lagt mærke til, at I skrive den vinterhvide farver på to forskellige måder; Safir og Saphir... Jeg bruger den sidste, men da jeg selv har sådan én hamster, ville jeg gerne vide, hvilke en af ordene der er korrekt stavet? eller kan man bruge begge to?  :)
- HamsterMiaah. :D
ejer af blandet huskat på 2 år og Trøffel-hamsteren på snart 3 år :-)
Billede

Vimse

Indlæg af Vimse » 24. nov 2008 17:20

Tror det er Saphir der er den helt korrekte.
Men ved det faktisk ikke  :?
KH. Kathrine

Benjamin

Indlæg af Benjamin » 24. nov 2008 17:21

Altså dengang jeg kom hertil for 3 år siden skrev man Saphir, men mange skriver lige vel safir idag, men det er vel også den mest korekte måde at skrive det på, på dansk. :)

Jeg skriver nu stadig Saphir det er en gammel vane. :lol:
Men vil også mene at det er lidt ligegyldigt. :D
Venlig Hilsen Benjamin...  Hamsters are like popato Chips, you can´t just have one.
:kina: smil det smitter, GMH er ikke en sygdom men en Livsstil :notworthy:  

HamsterMiaah

Indlæg af HamsterMiaah » 24. nov 2008 17:21

Benjamin skrev: Men vil også mene at det er lidt ligegyldigt. :D
Det er det måske, men var bare nysgerrig :P
- HamsterMiaah. :D
ejer af blandet huskat på 2 år og Trøffel-hamsteren på snart 3 år :-)
Billede

liv

Indlæg af liv » 24. nov 2008 17:35

jeg skriver saphir :wink: synes det ser bedst ud :oops:  :lol:

kwo

Indlæg af kwo » 24. nov 2008 17:38

Ja, jeg er en af dem der skriver safir. Den danske oversættelse ligger jo lige for, så synes det er lidt dumt at skrive det på engelsk. Vi skriver jo heller ikke black om sort. ;)
Kenneth Worm

Odgaard

Indlæg af Odgaard » 24. nov 2008 17:51

Jeg skriver altid saphir. Det er gammel vane, da det er sådan jeg har set det stavet mest, da jeg startede i hobbyen.
Mvh. Pia

Desiree

Indlæg af Desiree » 24. nov 2008 21:37

kwo skrev:Ja, jeg er en af dem der skriver safir. Den danske oversættelse ligger jo lige for, så synes det er lidt dumt at skrive det på engelsk. Vi skriver jo heller ikke black om sort. ;)
På Engelsk er det da sapphire, i hvert fald stenen, ved ikke helt med mutationen. Tror mere det er sådan lidt 'gammeldaws a'la 'mayonnaise'. Og til det vil jeg lige sige: SÅDAN STAVES DET ALTSÅ, kan ikke holde de moderne stavemåder ud  :lol:
Jeg kan ikke engang huske hvad jeg skriver, tror det er safir, men er ikke sikker  :oops:
mvh Desiree

contraria

Indlæg af contraria » 24. nov 2008 22:28

altså.. fagustryks messigt så er mange af vores farve udtryk kommet fra england og derfor er den mest fagudtryks koregte måde at stave det på Saphir.

men vi er nu en gang danskere og med en gennemsnits alder på 15-17 år, her på forumet, så vil jeg mene at det helt ok at fordanske stave måden til Safir.

jeg vil bruge den stave måde der nu høre sig til i den samtale som jeg nu en gang vil bruge farven i. det vil sige at sidder jeg med en af de garve så som Odgaard så vil jeg nok bruge Saphir.. men sidder jeg og skal forklare noget for en ung nybegynder så bruger jeg den måde som jeg siger farven på, så der vil jeg bruge Safir.

på den anden side. så vil jeg sige at begge måder er lige rigtige, da det ene er dansk og det andet er fag sprog på engelsk
de venligste hilsner amanda

Lykke

Indlæg af Lykke » 25. nov 2008 10:38

Foreningen har vel besluttet en standard også for hvad mutationerne kaldes (inkl. stavning) både i forbindelse med stamtavler og med udstilling?

sabkoch

Indlæg af sabkoch » 25. nov 2008 21:30

I standarden hedder det saphir
Næstformand i Dansk Hamster Forening  - www.hamsterland.dk
Vi har 2 vinterhvide dværghamstere og 2 papillon hunde.

Billede

Låst