øhhmm ved ikke hvad jeg skal kalde overskriften hehe

Alt omkring opdræt, genetik, unger m.m.
Låst
liv

øhhmm ved ikke hvad jeg skal kalde overskriften hehe

Indlæg af liv » 2. dec 2008 15:31

ja altså feta skal snart parred og så kom jeg i tvivl om:

når de først har parret sig et par gange en af aftenenerne skal man så sætte dem sammen igen næste dag eller? hvordan ved i at det er nok? og gør det noget hun bliver passet mens hun er gravid men kommer hjem i sit ejet bur 3 dage før er det nok tid for hende at gøre reden og alt klart??

burrus

Re: øhhmm ved ikke hvad jeg skal kalde overskriften hehe

Indlæg af burrus » 2. dec 2008 15:38

liv skrev:ja altså feta skal snart parred og så kom jeg i tvivl om:

når de først har parret sig et par gange en af aftenenerne skal man så sætte dem sammen igen næste dag eller? hvordan ved i at det er nok? og gør det noget hun bliver passet mens hun er gravid men kommer hjem i sit ejet bur 3 dage før er det nok tid for hende at gøre reden og alt klart??
æhm nu ved jeg ikke om det er helt så let med vinterhvide som med guldhamstere når det kommer til planlagte parringer, men hvis du fanger den aften hun er i brunst så lader hun oftest hannen parre og når hun så synes det er nok - så er det med at få hunnen op  fra hannen igen :wink:  (det tar i mellem 10 og 60 minutter for guldhamstere - aner ikke med dværgene :? )

hvis det lykkedes at få en parring - så er det bare at vente  :wink:  evt. prøv 4 dage efter.. hvis hun er gravid, er hun ikke i brunst og vil ikke parres igen, men vil nok blive "lettere irriteret" på hannen - og så er det med at få hende væk fra ham!.. er hun i brunst og lader sig parre - så var der ikke bid 1. gang :wink:
Pia B
.. et lille opdræt af ørkenrotter - kig også forbi den nye infoside for ørkenrotter: www.orkenrotte.dk

Lykke

Indlæg af Lykke » 2. dec 2008 15:49

Den aften, jeg fik Campbells-hamsterne (som jo ikke er vinterhvide og derfor heller ikke nødvendigvis opfører sig helt sådan...), startede parringsforsøgene om aftenen og fortsatte hele natten. Jeg havde dem nemlig "med" i seng og vågnede i løbet af natten og slog øjnene op til parring...
Jeg ved så ikke om det var almindelig parringsadfærd, for det var tilsyneladende ikke den aften hun faktisk blev befrugtet.

Har du overvejet bare at prøve at sætte dem sammen og se om de vil gå sammen? (og så overlade det til dem selv)
Er det en du låner?

Du skal i hvert fald ikke sætte dem sammen dagen efter at de har parret sig, for der vil hun jo så ikke være i brunst. Men prøv evt. 4 dage efter som Pia siger. Jeg kan dog ikke få mine dværges adfærd og fødselstidspunktet til at passe med 4 dages brunst-perioder, men jeg har ikke hørt andet end at dværgenes også er på 4 dage.

Hvis Feta ellers er tryg, skulle der ikke ske noget ved at flytte hende 3 dage før fødslen. Husk de er drægtige i 18-21 dage.
Vi plejer jo at sige om guldhamsterne at buret skal skiftes ca. 2 dage før fødslen, så der bliver jo også vendt op og ned på buret.

liv

Indlæg af liv » 2. dec 2008 15:53

Lykke skrev:Den aften, jeg fik Campbells-hamsterne (som jo ikke er vinterhvide og derfor heller ikke nødvendigvis opfører sig helt sådan...), startede parringsforsøgene om aftenen og fortsatte hele natten. Jeg havde dem nemlig "med" i seng og vågnede i løbet af natten og slog øjnene op til parring...
Jeg ved så ikke om det var almindelig parringsadfærd, for det var tilsyneladende ikke den aften hun faktisk blev befrugtet.

Har du overvejet bare at prøve at sætte dem sammen og se om de vil gå sammen? (og så overlade det til dem selv)
Er det en du låner?

Du skal i hvert fald ikke sætte dem sammen dagen efter at de har parret sig, for der vil hun jo så ikke være i brunst. Men prøv evt. 4 dage efter som Pia siger. Jeg kan dog ikke få mine dværges adfærd og fødselstidspunktet til at passe med 4 dages brunst-perioder, men jeg har ikke hørt andet end at dværgenes også er på 4 dage.

Hvis Feta ellers er tryg, skulle der ikke ske noget ved at flytte hende 3 dage før fødslen. Husk de er drægtige i 18-21 dage.
Vi plejer jo at sige om guldhamsterne at buret skal skiftes ca. 2 dage før fødslen, så der bliver jo også vendt op og ned på buret.
ja han er en låner og kan kun have ham i 4 dage for at kalenderen passer så jeg må bare håbe på det bedste! og hun er meget tryg så det er jeg ikke nervøs for! tak !!

Lykke

Indlæg af Lykke » 2. dec 2008 16:57

Hvor meget er du hjemme? Hvis nu det er henover en weekend og du er hjemme hele tiden, kunne du jo prøve at sætte dem sammen og lade dem gå sammen?

Umiddelbart tænker jeg, at det godt kan blive svært på 4 dage. Jeg låner f.eks. en guldhamster-han i længere tid.
Du skal også tænke på, at rummet vil være fyldt med nye lyde og lugte for hannen, så måske kan han slet ikke koncentrere sig om hunnen.

Men du må prøve dig frem og være parat med en bøtte til at smide ned over den ene (hunnen hvis muligt, da det typisk er hende der angriber). Hvis de parrer sig, så giv dem god tid og hold øje med dem.
Lidt firkantet sagt kan man se, når hannen rammer rigtigt: så bevæger han sig hurtigt frem og tilbage som i krampe eller sådan lidt som en boremaskine. Men giv ham mulighed for at prøve flere gange.

Det er jo også lidt drilsk, for hvis hunnen ikke vil være drægtig, stopper kroppen graviditeten. Så der er ingen garanti under nogen omstændigheder.

Låst