Kønsbestemmelse

Alt omkring opdræt, genetik, unger m.m.
Låst
Loan

Kønsbestemmelse

Indlæg af Loan » 5. dec 2008 15:33

Nu sidder jeg her med et kuld unger på 8 stk, de blev født den 19 så det vil sige de er lidt over to uger gamle..

Men når jeg kigger på dem, kan jeg sagtens se numsen, men synes på dem alle at ovenover stikke der noget op og eftersom jeg aldrig har set dem så små ved jeg ikke om det er penis eller hvad det kunne være? Men kan det passe af et kuld på 8 at der kun er hanner?

Der er kun en enkelt hvor der ikke er langt imellem anus og den prik op.. Nogen der kan være behjælpelige måske med et billeder af unger på den alder af hvert køn eller anden information der kunne gøre det lettere??
Hilsen
Loan Vejby

contraria

Indlæg af contraria » 5. dec 2008 15:49

odgaards hjemme side..  der er af både dvæge og guld hamstere (hved ikke lige hvelken en du har)
de venligste hilsner amanda

Loan

Indlæg af Loan » 5. dec 2008 15:52

Guld, men er det unger som der er billeder af?
Hilsen
Loan Vejby

contraria

Indlæg af contraria » 5. dec 2008 15:54

Rubin skrev:Guld, men er det unger som der er billeder af?
ja det sku det gerne være...

men ellers så ku du måske smide nogle billeder op af dine unger.. måske vi kan hvad det er ud fra dem
de venligste hilsner amanda

Hopiw

Indlæg af Hopiw » 5. dec 2008 15:55

katti20

Indlæg af katti20 » 5. dec 2008 16:10

Jeg ved ikke om dine er hanner. Men mit sidste kuld på 6 var alle sammen hanner  :D

Loan

Indlæg af Loan » 5. dec 2008 16:19

Jeg vil næsten bide mig selv i halen (Hvis jeg havde en) på at de alle er hanner .. Kigger igen når de lige er 3 uger eller der omkring .. Men tak :D
Hilsen
Loan Vejby

Lykke

Indlæg af Lykke » 5. dec 2008 16:34

I to ugers alderen er kønnet ret svært at se.

Omkring 10 dage (lige knap er min erfaring) kan man se dievorter på pigerne.

Men derefter skal man nogle gange helt op i 4 uger, før man faktisk kan se, at hannerne har fået testikler der buler ud bagtil, og se om der er langt eller kort afstand mellem de to "dimser".

Loan

Indlæg af Loan » 15. dec 2008 15:12

Nu fylder ungerne 4 uger på onsdag, og når jeg kigger på dem, har de selvfølge numsen, men kønsdelen kan det passe at der er en bette bule ud, og der ligner der er et lille T kryds på toppen, er det så en pige? For det synes jeg også moren har?
Hilsen
Loan Vejby

Lykke

Indlæg af Lykke » 15. dec 2008 17:19

Rubin skrev:Nu fylder ungerne 4 uger på onsdag, og når jeg kigger på dem, har de selvfølge numsen, men kønsdelen kan det passe at der er en bette bule ud, og der ligner der er et lille T kryds på toppen, er det så en pige? For det synes jeg også moren har?
Jeg forstår ikke helt det du skriver.

Man kan se to små tapper/ huller. På hanner er der lang afstand mellem og på hunner sidder de ret tæt på hinanden.

Hunner har en afrundt numse, mens hannerne har testiklerne der stikker ud bag benene og som regel er meget tydelige. Hvis du holder hannen i nakkeskindet og kører en finger ned over maven på den, vil du som regel også kunne se testiklerne bevæge sig i bagdelen.

Loan

Indlæg af Loan » 15. dec 2008 17:25

Lykke skrev:
Rubin skrev:Nu fylder ungerne 4 uger på onsdag, og når jeg kigger på dem, har de selvfølge numsen, men kønsdelen kan det passe at der er en bette bule ud, og der ligner der er et lille T kryds på toppen, er det så en pige? For det synes jeg også moren har?

Man kan se to små tapper/ huller. På hanner er der lang afstand mellem og på hunner sidder de ret tæt på hinanden.

Hunner har en afrundt numse, mens hannerne har testiklerne der stikker ud bag benene og som regel er meget tydelige. Hvis du holder hannen i nakkeskindet og kører en finger ned over maven på den, vil du som regel også kunne se testiklerne bevæge sig i bagdelen.
Kan bare ikke forstå for når jeg kigger på deres mor, synes jeg ikke ligefrem det sidder tæt sammen.
Det samme når jeg kigger på ungerne, der er anus, men oven over stikker der på alle unger en bette lille knup ud, ved ikke om det er testiklerne eller hvad det er..

Opgiver snart at få dem kønsbestemt ... :s
Hilsen
Loan Vejby

Lykke

Indlæg af Lykke » 15. dec 2008 17:32

Rubin skrev:
Lykke skrev:

Kan bare ikke forstå for når jeg kigger på deres mor, synes jeg ikke ligefrem det sidder tæt sammen.
Det samme når jeg kigger på ungerne, der er anus, men oven over stikker der på alle unger en bette lille knup ud, ved ikke om det er testiklerne eller hvad det er..

Opgiver snart at få dem kønsbestemt ... :s
Nej, der er anus og så den lille knub. Det har både hunner og hanner. Det kan være svært at se om der er kort eller lang afstand - og nogle er bare meget svære at se det på.

Det er meget nemmere at se testiklerne. Mellem anus og halen sidder der en (lyserød) bule på hannerne, ellere rettere sagt to. Det er testiklerne.

Her er to billeder af en af mine hanner, hvor det er ret tydeligt:
Vedhæftede filer
PICT0014.JPG
PICT0014.JPG (92.91 KiB) Vist 4684 gange
PICT0015.JPG
PICT0015.JPG (93.77 KiB) Vist 4684 gange

Lykke

Indlæg af Lykke » 15. dec 2008 17:33

Prøv evt. at tage nogle billeder af dine unger, hvor du holder dem i nakkeskindet (det er nemmere hvis du har en til at hjælpe) og så fotograferer underdelen. Så kan vi prøve at hjælpe med at kigge på dem.

Låst