Kan der ske noget ved at sæt 2 hanner sammen?

Beskrivelse mangler
Låst
Beda

Kan der ske noget ved at sæt 2 hanner sammen?

Indlæg af Beda » 14. mar 2011 15:17

HEJ!!! Jeg har 3 hamstere, winter white dværg. Da jeg købt min første 2 hamstere, sælgerene sagde det var 2 hunner. Men, som det er med de kære dyr, det vist det sig at vær en hun og en han. :shock:  De skulle have været 10 uger gammel da jeg fik dem, og de er begge to de sødest og kærligst hamstere jeg har nogensinde ejede. Men jeg har altid haft golden, og dem jeg nu har  er Winter White, og jeg ved at deres parrings adfærd er anderledes.
Nu er jeg godt klar over at den hun kunne sagtens være gravid nu allerede, parret med en af sin søskender,  og så er hun ved at bygge en fine rede og er efter hannen, så jeg har været nød til at seperere dem. Nu har hun et bur, og han et bur. Så fordi jeg vil godt have seriøst avl, købt jeg en 3 uger gammel winter white han fra en anden oprætter for at introducere ny blod til gen pulje. Han er sød og venlig, men mit spørgesmål er, kan jeg sæt min 13 uger gammel han sammen med den 3 uger han uden at de kommer op og slås? Jeg vil nødig have at der sket noget til nogen af dem. Jeg har 2 ledige bure så lige nu er den lille han alene i et bur for sig. Og,ja, om knap 3uger kommer der en ny lille pige til bestanden, winter white, vi skal nemlig ik avle brødre og søskende og heller ik hybrid avl. Er der nogen der har en god idè??? :?:  :love4:

Beda

Indlæg af Beda » 15. mar 2011 08:26

:violent1: Hi! Jeg har , i betragtning at der mangler god råd, puttet Sammy (den 13 uge gammel) og Rody (den 3 uger gammel) sammen, og der farede i totten på hinanden med det samme!! Så DER er mit svar! :(  Men jeg havde en drømme om at på et tidspunkt have et bur med hanner, og et med hunner, og et for kærlighed!! :lol: Jeg har et bur nu i overskud, men det ser ud til at jeg skal brug den. Surie, min hun som er 13 uger og opfører sig som hun er drægtige, samler stadig masser af toilet papir og laver et fint rede, men ingen unger endnu! :?:  ER hun gravid eller hvad????? Hun afviser Sammy som hun voksede op med nu.............????? :?:
K.H. Beda

Lykke

Indlæg af Lykke » 15. mar 2011 08:49

Det kan sagtens være tegn på at hun er drægtig.

Mht. at sætte hamstere sammen kan man godt prøve med to dværghamstere af samme køn, men der er stor sandsynlighed for at de ikke kan enes på kortere eller længere sigt. For de fleste kan det derfor ikke betale sig at prøve.

Du skal være opmærksom på, at du ikke kan være sikker på at de faktisk er vinterhvide, hvis du ikke har stamtavle fra DHF på dem - hybriderne er de mest udbredte og mange dyrehandlere og private ved ikke nok om hamstere til at undgå hybrider.

Beda

Indlæg af Beda » 15. mar 2011 09:28

Tak for svar! Jeg har købt min først 2 privat, og de har avlet på vinter hvide i en lang tid, og da jeg skulle have et opdræt, var jeg meget grundigt i at spørge om de har haft andre hamstere i deres avl. De har haft avl i et LAAAAAANGT stykke tid, og de er KUN vinter hvid. INGEN DYRHANDLER HER TAK!!! :tsk  :!:
Den Ny lile han jeg har lige købt kom også fra privat avl, som også har avlet KUN vinter hvid i laaange tider. Så chancer for at jeg kan avle rigtigt vinter hvid, synes jeg er OK. Tak for din indlæg. Der er så dejlig at have et hobby man kan dele med andre og få gode råd. TAK!!!! :D

Laeborg

Indlæg af Laeborg » 15. mar 2011 13:54

Du kan alligevel ikke vide dig sikker hvis ikke der er en DHF stamtavle. Der er mange der sælger hybrider som vinterhvide, og det er derfor heller ikke muligt at få sit hamster registeret her i foreningen, medmindre det er opdrætteren der gør det, og denne har stamtavle på forældrene.
Hilsen Jonas Læborg
Opdræt: Donau's Opdræt

Lykke

Indlæg af Lykke » 15. mar 2011 14:14

At folk siger at det er vinterhvide kan du desværre ikke bruge som en garanti for andet end at de tror det.

Men hvis ikke man kender linjerne mange år tilbage (til før hybrider blev et problem) kan de nemt være hybrider. Der skal jo bare én Campbells eller én hybrid ind i avlen et eller andet sted og så er de efterfølgende unger hybrider. Og man kan ofte ikke se det på dem.

Og dem du har købt fra, kan lige så godt oprindeligt have fået deres dyr fra en dyrehandel eller fra en anden privat som har kaldt dem vinterhvide osv.

Beda

Indlæg af Beda » 15. mar 2011 17:54

Jeg er ikke klar over at det ku gå rigtigt langt tilbage med hamstere. Jeg er MEGET ind i avl og stambøger med hunde efter havde dele i collie opdrætte og avl gennem 19 år, og vi var meget forsigtigt til at gå tilbage lige så langt man overhovedet kunne på stamtavle til at forhindre søskender parring og ulovlig parring indenfor DKK (dansk Kennel Klub). Her sagde de at man skal gå ca. 6-7 kuld tilbage af rene avl og det er selektiv avl, mening i at hvis du får ulovlige farver, som Blue x Blue ,de hvalpe var culled ved efter fødsel, nemlig til at forhindre hybrid avl. Men de ANDRE søskender af denne kuld var ikke ulovlig og blev opfostret, og udstyret med stamtavle som rigt lille prinser og prinsesser som de var! Hvis du sætter digselv rigtigt i genetik, du vil kun sagtens regn ud at 2 uægte individs kan producer pure ægte afkom.
:hkiss: Du kan i realiteten blive ved med at kik tilbage og sige, at der er mulig der er hybrid avl, der INGEN der kan vær sikkert på at de ikke har et hybrid hvis man skal se på det med de briller på. Du KAN avle ud af hybrid avl og søskender avl, og jeg giver dig fuldstændig ret, man skal have fat i stambøger, det er de eneste sikker måde. Men lad vær med at vent til det næste Istid!!!!
m.v.h.
Sammy, Suis og Rodys mor. :headbang:

Lykke

Indlæg af Lykke » 15. mar 2011 18:50

Der er stor forskel på hunde og hamstere.

Hunde er forskellige racer. Racer er en inddelingen inden for en art.
Hamstere er derimod forskellige arter. Inden for hver art findes der forskellige farver, men ikke forskellige racer.

Hvis man blander to forskellige racer, kan man sikkert avle sig ud af det ved at vælge dyr der ikke har fået den ene races gen - ligesom man kan med farverne på hamstere.

Men hvis man blander to forskellige arter, svarer det til at blande en hund med en ulv, en tiger med en løve, en hest med et æsel eller en Campbells dværghamster med en vinterhvid dværghamster, og der kan man ikke umiddelbart skelne generne fra hinanden igen. Det er på en eller anden måde bare ikke længere det samme dyr (jf. også de navne man bruger for de store hybrider som mulddyr og "tigon/ liger" eller hvad de nu finder på...).

Beda

Indlæg af Beda » 15. mar 2011 19:17

Givet, hunde er ikke hamstre, men hunde allesammen, hver en evig art eller størrelse der findes allesammen stammer or er ARTER af ULVE!!!! Genetik og avl er ikke anderledes med hamstere og hunde. Givet der er mange forskellig hamstere, men de er allesammen i bund og grund det samme artsfælle, de er allesammen HAMSTER art lisom hunde, lige meget hvor tosset det må se ud, er allesammen ULVE af art. Så for at forstår rigtigt hvordan genetik virker, er en grundig viden om genetik og avl læres. Det første person, mange mange år siden, der hedder Mendel, opfandt de hemmelighed bag genetik og avl og alleler osv og DET var på blomster. Ærter blomster
for at vær nøjagtig. Han sat de grundlæggende regler for ALT genetik som vi kender det i dag. Jeg kunne ønske at vi havde et bedre viden om genetik og avl blandt hamstere, bare hvis du lære det om dig selv og lave en avls tavle over dig selv og din familie vil du kun forstår, at selvom den familie som bor i den anden side af kloden, er stadig din artsfælle, og har en genetisk sammensætning som dine, bar de har måske én gene som bestemmer hår eller hud farve, som gøre at de ser anderledes ud. Men de er stadig af arten Homo Sapiens, med forskellig under arter, F:X: Pygmæer i Australien osv. Vores Hamstere er det samme. Alle de arter Hamstere haren ting til fælles, og det er indlysende. DE er HAMSTERE, ikke marsvin eller Kaniner, men HAMSTERE; alle arter af dem. Så har de noget i deres gener der bestemmer farve og størellser, men de er allesammen hamstere.
Jeg er ked af det hvis jeg har stødt nogen hvis de tror at kun deres hamster er det rigtigt osv, men genetik er et meget stort forunderlig verden, og genetik specielister som arbejder med det hver dag i alle dyr og mennesker, finder nye gener hele tiden so hjælper dem til at forstå hvorfor ting er som de er! Det allerbedst vi kan gøre, er til at gøre hvad hamster klub anbefaler, og gå langt udenom, hvis overhovedet muligt, hybrid avl og specielt Hamstr/marsvin!!!!!!!!!!
MVH
Sammy, Suis og Rodys Mor.

Beda

Indlæg af Beda » 15. mar 2011 20:10

Hele af den triste problem ang hybrider og avl/stambøger kan allesammen vær hurtig opklaret ved hjælp af et blod prøve som vil lave et genetisk kortlægning. Men det er MEGET dyrt for en alm.hamster ejer!!!Men hvis nu vi vil være seriøst?????????? :?:  :idea:
MVH
Sammy, Suis og Rodys mor. :afro:

Lykke

Indlæg af Lykke » 15. mar 2011 21:20

Tja, jeg kan kun gentage, at hamstere ikke er én art, men forskellige arter. Om du vil lytte, det må du selv om.

Jeg mener, at Kenneth (kwo) som er formand for hamsterforeningen har snakket med nogle forskere om muligheden for at teste for om en hamster er en Campbell, en vinterhvid eller en hybrid, fordi han så ville teste (nogle af) sine, men svaret var noget i stil  med at det var de ikke i stand til.

Beda

Indlæg af Beda » 16. mar 2011 02:10

Lykke, Jeg fortår godt hvad du mener om arter og artsfælle. Selfølgelig vil jeg lytte, jeg vil gerne lære, men det er sådan med genetik, det har ikke nogle særtilfælde, og hamstere er bestemt ikke så kompliceret på gen front! Det kune være rigtigt spændende hvis Hamster Klub vil vise nogle genetik bagrunds mønstre for de forskellig Hamstere, fordi jeg tror vi allesammen kan lære noget fra det! Man kan også slå det op på internet, men desværre er der ikke ret meget om Hamster genetik, men en masse om mennesker osv. Genetik er forskellig for hver art, som du rigtig nok siger, men der er nogle basik regler som gælder for alt. Det er et rigtigt spændende emner, og når jeg har tid vil jeg forsøg at lave en gen kort ud for mine hamstere for så langt tilbage som jeg kan. Men self. ka jeg ikke være sikker om fejl avl og søskende avl etc, og det blæser hele emner ud af vandet. Jeg VIL GODT høre efter hvad du siger Lykke, og håber du ka burg en lille smule af hvad jeg siger,---det ER rigtigt spændende.
Kærlig hilsener,
Sammy, Surie og Rodys mor. :?  :headbang:

Beda

Indlæg af Beda » 16. mar 2011 02:51

http://www.vejen-gym.dk/fagene/Biologi/ ... s_etik.htm
hvis der er nogen der gider, det er et vidunderlig artikel omkring gener. I rest my case.

LYKKE!!!!!! Sikken et FANTASTIK hamster opdræt du har, CONGRATULATIONS!!!!

Sammy, Surie og Rodys mor

Låst