Skimmel

Alt omkring opdræt, genetik, unger m.m.
Benjamin

Skimmel

Indlæg af Benjamin » 5. jan 2009 12:38

Ja nu sidder jeg så med to gamle skimmel hanner som tidligere har været brugt i avl, da jeg startede syntes jeg jo at skimmel var en spændende og flot mutation og da den var sjælden kunne det være spændende at være med til at brede mutationen. :D

Men der har overhovedet ikke været den mindste interesse for Skimmel de unger jeg har lavet er endt som kæledyr og det breder jeg jo ikke genet ved.
Så jeg valgte at konsentrere mig om de andre mutationer istedet.

Men nu kan jeg så måske godt fortryde når jeg kigger på dem at jeg ikke lige nåede at lave en han som jeg kunne gemme og bruge til avl senere, men jeg har ikke den rigtige hun og mine hanner er gamle så jeg ved slet ikke om de har energien til det længere for de sover for det meste.

Men det jeg så gerne ville med indlæget her var at høre folk om Whwh genet er fuldkommen uinterresant eller hvad i mener om det?
Der er jo nogen her der får mange cremebaserede kuld kunne det så måske være sjovt at få Skimmel ind i stammen eller er genet bare for kedeligt? ja jeg vil gerne høre jeres mening om genet.

Og så ville jeg også gerne høre om der overhovedet er andre avlere der er i besiddelse af genet og som har mulighed for stadig at redde genet? og her tænker jeg så på dyr der ikke er blandet med andre tegninger og som ikke er blevet til en ordentlig gang rod. :D

Det kunne bare være sjovt at vide om skimmel atter og engang ser ud til at uddø i DK eller om der stadig er en chance og evt. en interesse for genet, for er interessen der ikke er det jo næsten ligemeget, men det er jo også begrænset hvad man har tid og plads til at kaste sig ud i af nye ting. :D  

Jeg har lige taget nogle billeder af Bølle som er en gammel træt dreng, han er Zobel skimmel og det er de hvide hår der går fra ryggen og farver bagdelen mere og mere hvid jo længere ned af ryggen man kommer på ham som er Skimmel. :D

Billede

Billede

Billede

Billede

Billede

Billede
Venlig Hilsen Benjamin...  Hamsters are like popato Chips, you can´t just have one.
:kina: smil det smitter, GMH er ikke en sygdom men en Livsstil :notworthy:  

kwo

Indlæg af kwo » 5. jan 2009 12:41

Jeg fik et par dyr fra Jana på et tidspunkt, og har stadig et par stykker. De er dog som hvidbugede.
Kenneth Worm

Benjamin

Indlæg af Benjamin » 5. jan 2009 12:43

kwo skrev:Jeg fik et par dyr fra Jana på et tidspunkt, og har stadig et par stykker. De er dog som hvidbugede.
Okay så er der nyt blod hjemme i DK så er Genet jo ikke helt fortabt hvis du får nogle unger på dine. :D
Venlig Hilsen Benjamin...  Hamsters are like popato Chips, you can´t just have one.

burrus

Indlæg af burrus » 5. jan 2009 13:18

for mig er skimmel ikke lige så interessant, da jeg gerne vil arbejde creme-genet ud af mine to linjer :lol:

skimmel er en flot mutation - uden tvivl, men jeg synes bestemt man bør være "forsigtig" med det, fordi det er så "tricky" et gen som det er..
Det kan kun ses på creme mutationer - ergo  synes jeg ikke det skal ind på dyr som er split sort osv. - for så ender man med dyr som "måske muligvis" er hvidbuget :?  "rod" er vist det bedste ord jeg kan finde for det :lol:
ergo bør det aldrig parres ind på noget som er split creme...
Det bør vel holdes til hamstere som er ee - og ikke Ee eller EE... og så væk fra andre aftegninger...
(jeg skriver bør fordi jeg mener ikke forening skal sætte regler - det vil vel nærmest være retningslinjer :P )
og så det faktum at det er lethalt... det er ikke unger man bare aflevere i en dyrehandel når ikek man får dem solgt...  :?  bare tanken om at en person køber to skimmel unger i en dyrehandel og parre dem sammen :shock:  :(  fordi de ikke ved bedre - og vi ved jo alle hvor godt en dyrehandel kan snakke for sig  :roll:

evt. opstartende opdrættere af skimmel skal virkelig gennemtænke det...  :shock:  

jeg overvejede jo faktisk en gang at købe en af dine skimmel unger lige inden zita... men jeg droppede det netop fordi det er så tricky et gen og "krævende" at avle på...
Pia B
.. et lille opdræt af ørkenrotter - kig også forbi den nye infoside for ørkenrotter: www.orkenrotte.dk

Lykke

Indlæg af Lykke » 5. jan 2009 13:24

Benjamin, vil du ikke skrive lidt mere om hvad skimmel gør og evt. hvilke farver det kan være flot på?
Vi hører jo som regel kun om de negative, altså om at eller hvor skidt det, når det er blandet med hvidbåndet osv.
Hvorfor synes du, det er flot?

Lykke

Indlæg af Lykke » 5. jan 2009 13:27

burrus skrev:for mig er skimmel ikke lige så interessant, da jeg gerne vil arbejde creme-genet ud af mine to linjer :lol:

skimmel er en flot mutation - uden tvivl, men jeg synes bestemt man bør være "forsigtig" med det, fordi det er så "tricky" et gen som det er..
Det kan kun ses på creme mutationer - ergo  synes jeg ikke det skal ind på dyr som er split sort osv. - for så ender man med dyr som "måske muligvis" er hvidbuget :?  "rod" er vist det bedste ord jeg kan finde for det :lol:
ergo bør det aldrig parres ind på noget som er split creme...
Det bør vel holdes til hamstere som er ee - og ikke Ee eller EE... og så væk fra andre aftegninger...
(jeg skriver bør fordi jeg mener ikke forening skal sætte regler - det vil vel nærmest være retningslinjer :P )
og så det faktum at det er lethalt... det er ikke unger man bare aflevere i en dyrehandel når ikek man får dem solgt...  :?  bare tanken om at en person køber to skimmel unger i en dyrehandel og parre dem sammen :shock:  :(  fordi de ikke ved bedre - og vi ved jo alle hvor godt en dyrehandel kan snakke for sig  :roll:

evt. opstartende opdrættere af skimmel skal virkelig gennemtænke det...  :shock:  

jeg overvejede jo faktisk en gang at købe en af dine skimmel unger lige inden zita... men jeg droppede det netop fordi det er så tricky et gen og "krævende" at avle på...
Er creme og creme-varianter (zobel, mink og sølvmink er dem jeg selv lige kan tænke på), så de eneste det er hensigtsmæssigt at kombinere med skimmel?
Kan man kombinere det med alle cremevarianter (hvis nu jeg har glemt nogle)?

burrus

Indlæg af burrus » 5. jan 2009 13:34

schimmel kommer på samtlige combier med ee
creme - ee
rø creme - ee pp
offwhite - ee Sg_
Zobel - ee U_
Sølvszobel - ee Sg_ U_
mink - ee pp Uu
sølvmink - ee pp Sg_ U_
kobber - ee bb pp U_
og så også dem alle med bb på så de blir brunøret..

ved du hvordan en skimmel hest ser ud?  :wink:
hvide "prikker" i farven  :wink:  
det er præcis det samme på en skimmel hamster - dog kun på bagerste halvdel af kroppen :wink:  

det kan i princippet ses på alle creme varianter - men de lyse som offwhite kan det være svært at se på :wink:

at kombinere det med andre en ee-varianter vil give hvidbugede hamstere... det kan være svært at se, da mange hamster kan have hvid mave i forvejen - SPECIELT hvis det bliver blandet sammen med f.eks. hvidbåndet..
Pia B
.. et lille opdræt af ørkenrotter - kig også forbi den nye infoside for ørkenrotter: www.orkenrotte.dk

Benjamin

Indlæg af Benjamin » 5. jan 2009 14:02

Lykke skrev:Benjamin, vil du ikke skrive lidt mere om hvad skimmel gør og evt. hvilke farver det kan være flot på?
Vi hører jo som regel kun om de negative, altså om at eller hvor skidt det, når det er blandet med hvidbåndet osv.
Hvorfor synes du, det er flot?
Skimmel giver jo disse hvide hår i pelsen fra ryggen og ned mod bagdelen på hamsteren og jo længere ned af ryggen mod bagdelen man kommer jo mere hvid bliver hamsteren, som du også kan se på mine billeder. :D

Jeg syntes skimmel er flot hvorfor er svært at sige men det er en spændende mutation syntes jeg selv, man skal bare huske at den er Dominant og Lethal så de skal kun parres på ensfarvede dyr og holdes væk fra alle andre tegninger.

Det negative ved genet opstår først når uvidne folk bare avler løs på noget de ikke ved noget om.
Folk der ved hvad de laver parrer forhåbentligt ikke to Whwh dyr bevidst, men har man så fået nogle dyr et sted fra som man ikke troede var Whwh så kan man jo ende med nogle grimme uheld fordi genet igen bare er blevet rodet rundt af folk der ikke har vidst bedre.

Men så længe man avler rigtigt med genet og husker at informere folk om genets lethale virkning i Dobbeltfaktor så er det skam et spændende gen at lege med og det er jo ikke værre end Dom. Spot som også er Lethalt i Dobbeltfaktor. :D

Nu har jeg kun avlet dem i Zobel jeg frøvede også i Creme men så langt nåede jeg aldrig, så jeg ved ikke hvilke farver det er flottest på men de mørke Creme varianter som indeholder Umbrous er nok de varianter hvor genet er flottest for der ses det mest.

Men Skimmel kan som sagt avles på alle Creme varianter, på ikke Creme varianter kommer genet så til udtryk som hvidbuget som også allerede nævnt.
Men hvis man gerne ville lege lidt med genet så ville det jo være en sjov udfordring at avle skimmel på diverse creme varianter. :D

kwo

Indlæg af kwo » 5. jan 2009 14:09

Benjamin skrev:Men så længe man avler rigtigt med genet og husker at informere folk om genets lethale virkning i Dobbeltfaktor så er det skam et spændende gen at lege med og det er jo ikke værre end Dom. Spot som også er Lethalt i Dobbeltfaktor. :D
På dominant spot opdager man det bare ikke, der kommer kun færre unger. Men på skimmel ser man jo resultatet: unger uden øjne.

Så jeg synes godt man kan sige det er værre. ;)
Kenneth Worm

Benjamin

Indlæg af Benjamin » 5. jan 2009 14:32

kwo skrev:
Benjamin skrev:Men så længe man avler rigtigt med genet og husker at informere folk om genets lethale virkning i Dobbeltfaktor så er det skam et spændende gen at lege med og det er jo ikke værre end Dom. Spot som også er Lethalt i Dobbeltfaktor. :D
På dominant spot opdager man det bare ikke, der kommer kun færre unger. Men på skimmel ser man jo resultatet: unger uden øjne.

Så jeg synes godt man kan sige det er værre. ;)
Ja det er jo så rigtigt nok. :D
Men derfor er det også så vigtigt at man ved hvad man laver.

darkangel87

Indlæg af darkangel87 » 5. jan 2009 14:40

nu har jeg jo læst et sted at skimmel på ikke creme-varianter giver hvidbuget vil det sige man kan få sort og sådan nogle farver med helt hvid bug eller?
Billede
http://www.nightangel.dk
https://www.facebook.com/NightangelsHamsteropdraet

When one door closes another opens. Grab the life and make it your own.

Benjamin

Indlæg af Benjamin » 5. jan 2009 14:41

darkangel87 skrev:nu har jeg jo læst et sted at skimmel på ikke creme-varianter giver hvidbuget vil det sige man kan få sort og sådan nogle farver med helt hvid bug eller?
Ja det skulle man gerne få men ligesom så mange andre varianter så kan en hvidbuget vel også være dårligt tegnet. :)

darkangel87

Indlæg af darkangel87 » 5. jan 2009 14:44

Benjamin skrev:
darkangel87 skrev:nu har jeg jo læst et sted at skimmel på ikke creme-varianter giver hvidbuget vil det sige man kan få sort og sådan nogle farver med helt hvid bug eller?
Ja det skulle man gerne få men ligesom så mange andre varianter så kan en hvidbuget vel også være dårligt tegnet. :)
ok men synes da det er en interessant tegning ville da synes sådan nogle med hvide buge var flotte, det ville nok bare være svært at se på en gylden. og dem man kan se den skimmel på er også flotte synes jeg
Billede
http://www.nightangel.dk
https://www.facebook.com/NightangelsHamsteropdraet

When one door closes another opens. Grab the life and make it your own.

AnnaR

Indlæg af AnnaR » 5. jan 2009 14:49

Jeg synes ikke så meget om skimmel, synes næsten den ser syg ud. Vil heller ikke kaste mig ud i det fordi det er svært at gennemskue med genetikken...

Benjamin

Indlæg af Benjamin » 5. jan 2009 14:55

AnnaR skrev:Jeg synes ikke så meget om skimmel, synes næsten den ser syg ud. Vil heller ikke kaste mig ud i det fordi det er svært at gennemskue med genetikken...
Nu er det også en gammel hamster jeg tager billeder af så måske er det derfor den ser syg ud. :lol:

Låst