Jeg er opløst af grin!

Beskrivelse mangler
Majlund

Indlæg af Majlund » 22. nov 2010 09:01

clara skrev: Næste gang bliver det helt sikkert to stk.
Kan jeg godt forstå. . . men husk tommelfingerreglen: en hamster pr. bur :) Med mindre det er for at avle er der ingen fordele ved at have to sammen - hverken for hamsterne eller for jer.
Selv hos erfarne opdrættere kan to hamstere sammen ende med den ene slår den anden ihjel :? .

clara

Indlæg af clara » 22. nov 2010 09:17

det vidste jeg ikke!
det er sådanne ting jeg ville forhøre mig om når vi nåede dertil.
så er der jo sådan set ingen grund til at vente, hvis man alligevel ikke kan have dem i samme bur.
har da forhørt mig lidt og fået afvide at man kan gøre det , hvis man gør det helt fra starten men har været lidt i tvivl.
men jeg har før også hørt det du siger, og synes virkelig det er interessant at et dyr IKKE kan være sammen med sin egen art, meget mærkeligt.
Så dvs. du har altså to hjem til dine?  hvad sker der hvis de så får lov at møde hinanden ?

Majlund

Indlæg af Majlund » 26. nov 2010 10:20

Alle hamstere her har altid haft hver deres bur. Jeg har højst haft tre hamstere på samme tid (en guldhamster og to dværge).
Pt. har jeg en ældre guldhamsterhun og en ældre dværg. De har faktisk aldrig mødt hinanden udenfor buret (og selvfølgelig heller ikke i buret!). . . så hvordan de ville reagere ved jeg ikke. Umiddelbart tror jeg bare de ville ignorere hinanden, hvis der er plads nok. Der er jo ikke tale om samme art og heller ikke samme køn.

Den med at have to hamstere i samme bur. . . med guldhamstere duer det aldrig (de mødes kun for at parre sig i naturen). Dværgarterne er lidt mere komplekse/"sociale". . . det kan i nogle tilfælde gå godt at have en han og en hun sammen så længe hunnen er fertil (når hun ikke er det længere har jeg aldrig hørt om et par der ikke skulle skilles). . . men selv ved et par der tilsyneladende - vurderet med erfarne opdrætters øjne - kommer godt ud af det sammen, kan billedet pludselig vende. . . og den ene slår den anden ihjel. Det er en risiko man tager hvis man ønsker at opdrætte. . . men som kæledyrsejer er der jo ikke nogen grund til at tage den chance.
Hamstere er ikke - som eksempelvis marsvin - flokdyr der vantrives alene. . . de er solitære dyr. På den måde er det faktisk så dejligt enkelt med hamstere. . . der er ingen grund til at spekulere på om de nu er ensomme eller ej - de stortrives så længe du opfylder deres behov for plads, foder, rede, aktivering og kontakten med dig :D

Michele

Ku' du ikke være styg og vaske det for ham ?

Indlæg af Michele » 27. dec 2010 16:40

Majlund skrev:Jeg er godt nok også ærgelig over jeg ikke lige fik snuppet kameraet og filmet det :( . . . også fordi det jo slet ikke er sikkert han gør det igen jo :? - Nu er røret jo grundigt inspiceret :wink:
Men ja. . . sådan er det jo bare engang imellem - desværre :|
Hvis du nu skulle glæde os alle med et MEGA-GRIN - og samtidig gi' hamsteren lidt ny og meget spændende at undersøge, ku' du så ikke ta' røret af - bare en dag, vaske det, så det blev mere neutralt - og så efter 24 timer være klar med kameraet, når du satte røret i igen ?
Måske han så ville undersøge det hele igen, fordi det lugtede anderledes, end da det lugtede af ham ?

Eller skal det mon gnubbes lidt med noget hamstervenligt, så det får ny lugt, der skal smages på ?

Håber, det lykkes, for vi vil meget gerne grine med ad billederne. :-D
Glædelig jul også til hamsterfætteren. :-D
God dag
Michèle
Mor til Bumle og Peanut - begge guldhamstre fra Hanne i Silkeborg. (Malthes mor)

Majlund

Re: Ku' du ikke være styg og vaske det for ham ?

Indlæg af Majlund » 27. dec 2010 19:15

Michele skrev: Hvis du nu skulle glæde os alle med et MEGA-GRIN - og samtidig gi' hamsteren lidt ny og meget spændende at undersøge, ku' du så ikke ta' røret af - bare en dag, vaske det, så det blev mere neutralt - og så efter 24 timer være klar med kameraet, når du satte røret i igen ?
Måske han så ville undersøge det hele igen, fordi det lugtede anderledes, end da det lugtede af ham ?

Eller skal det mon gnubbes lidt med noget hamstervenligt, så det får ny lugt, der skal smages på ?

Håber, det lykkes, for vi vil meget gerne grine med ad billederne. :-D
Glædelig jul også til hamsterfætteren. :-D
Tak for julehilsenen. . . den giver jeg videre til Vaksebassen (og sender en retur til dig og dine dyr) :D
Jeg ville gerne prøve det med røret. . . men Vaks bor slet ikke i Duna Fun bur mere. Han havde ikke boet i buret i ret lang tid, før kattene fandt ud af at de lige netop kunne nå ham igennem den lille, bitte række tætsiddende tremmer der er i et Duna Fun bur  :shock:  :( Vaks fik i den forbindelse et lille sår - ellers var han heldigvis ok - og såret kom han sig hurtigt over :D . . . men ALDRIG noget der bare minder om en ussel lille række tremmer her igen så længe vi også har to katte :? Jeg er LYKKELIG over han ikke fik værre medfart end tilfældet var :)
Vaks flyttede tilbage i Gabber bur - som jeg også bruger til min guldhamster. . . her er de 110% i sikkerhed for de noget  upålidelige "hamsterentusiaster" Sensei & Bølle :roll:  :kat1:  :kat2:

Michele

Indlæg af Michele » 27. dec 2010 21:43

Majlund skrev:  Vaks bor slet ikke i Duna Fun bur mere. Han havde ikke '¨øboet i buret i ret lang tid, før kattene fandt ud af at de lige netop kunne nå ham igennem den lille, bitte række tætsiddende tremmer der er i et Duna Fun bur  :shock:  :(  
:PYHTØRRERSVEDENAFPANDEN !!!!!:
DET var da noget af et chok !!! Så må vi klare os med billederne på vores indre nethinde.

Mærkeligt, at dine katte er så hamster-spise-ivrige !
Vi har to hamstre, (3 heste, et akvarium m diverse) og 10 katte hvoraf de 6 jævnligt er inde og de to nærmest fast bor herinde. De fleste er ret ligeglade med hamstrene, men to synes, de ku' være interessante at guffe, hvis nu lige de var lidt lettere at gå til og ikke gemte sig bag tremmer.

Men de to sidste - en stor hankat og en ungkat fra i sommer - er totalt forelskede i de små guldfyre - ikke at de ikke kan fange både rotter og fugle udenfor, men ... dem der er herinde er åbenbart en del af husholdningen.
De løber ind og gnubber sig mule mod mule op ad hamstrene, Gnider sig op ad burene og lægger sig pladask med maven i vejret og nusser efter hamsteren med helt bløde poter i bedste lege- hygge-stilling.
og ... jeg har altså faktisk forsøgt så at ta' kræene ud sammen med misserne, og ... de gnubber sig op ad dem og nusser dem, som var hamstrene mennesker, imens katten spinder, så det runger i hele stuen.

Når de ligger og putter i sofaen, har jeg haft hamstrene til at løbe rundt på kattens mave sider og ryg + hovede, og kattene spinder som gale og nyder at blive kløet på. Hamstrene synes, det er mægtig hyggeligt at ha' blød pels at gå på og at pille i. :-D
Ja, jeg skal nok prøve at få det på video. Det ser ret sjovt ud. Men kattene er pænt afslappede og spinder glade videre. :-D
MÆRKELIGT !!!!

Hvis de løber ud på gulvet og begynder at løbe rundt og ligne alm. vildt legetøj, kunne de nu nok ikke finde ud af at holde kløerne for sig selv, men .... bare det gør det i sofaen og sammen med burene er jeg egt. også godt tilfreds. :-D

God aften
God dag
Michèle
Mor til Bumle og Peanut - begge guldhamstre fra Hanne i Silkeborg. (Malthes mor)

Majlund

Indlæg af Majlund » 27. dec 2010 22:04

Vores katte er specielt "begejstrede" for vores dværghamster (det var de også for de 3 andre dværge vi har haft). Guldhamsteren er knapt så spændende syntes de (måske fordi hun er det større og ligner en mus lidt mindre end en dværghamster gør?).
Det er muligt jeg ville kunne have en guldhamster i Duna Fun buret uden samme risiko. . . men jeg tør simpelthen ikke :?
Jeg poster lige billede af Duna Fun buret så du kan se HVOR lille en række tremmer der faktisk var tale om :shock:

Billede

Vaks sad ofte op og ned ad tremmerne bag hans løbehjul. . . og på et eller andet tidspunkt må det så være blevet for fristende for en af kattene :( De kan UMULIGT få poten ind. . . men en enkelt klo må det alligevel være lykkedes dem at få ind mens han sad der helt tæt på :( .

Majlund

Indlæg af Majlund » 27. dec 2010 22:07

Michele skrev:Ja, jeg skal nok prøve at få det på video. Det ser ret sjovt ud.
Det vil jeg glæde mig til :D

Michele

Indlæg af Michele » 27. dec 2010 22:55

Majlund skrev:
Osse mig. :-D

Men det var da helt vildt, at de kan fange dem i den lille sprække. :-/

Og ... til en guldhamster er buret vel egt. lige lille nok, eller hva' ?
Men ser fedt ud til en dværg.

Og så kan du åbenbart også godt lide Wodent Wheels. :-D Når man godt vil ha', de ikke kommer i klemme og samtidig gerne vil ha' fred om natten, så er de altså geniale - og pæne i tilgift. :-D
God dag
Michèle

Michele

Indlæg af Michele » 27. dec 2010 22:55

Majlund skrev:
Osse mig. :-D

Men det var da helt vildt, at de kan fange dem i den lille sprække. :-/

Og ... til en guldhamster er buret vel egt. lige lille nok, eller hva' ?

Og så kan du åbenbart også godt lide Wodent Wheels. :-D Når man godt vil ha', de ikke kommer i klemme og samtidig gerne vil ha' fred om natten, så er de altså geniale - og pæne i tilgift. :-D
God dag
Michèle

Majlund

Indlæg af Majlund » 27. dec 2010 23:45

Michele skrev: Og ... til en guldhamster er buret vel egt. lige lille nok, eller hva' ?

Mini Duna bure er den mindste størrelse bur jeg ville putte en hamster i - dværg eller guld :wink: (det svarer til Duna Fun uden ekstra etage, tremmer og rør) . . . Min guldhamster startede i et mini Duna bur. . . men syntes pladsen blev for trang. Nu har begge som nævnt Gabber bure (der jo lige er det større).

Fandt lige et billede af Vaks hvor man tydeligt kan se det var pænt tætsiddende tremmer der var i Duna Fun buret :? og lidt af omtalte rør :wink:

Og ja. . . jeg sværger (også) til wodent wheel :D Brugte de gule/blå Nobby løbehjul tidligere. . . men de er altså mere skrøbelige og blev lettere skæve.

Billede

Lige et billede af Abrikos også. . . hvor hun har opdaget "mit forråd" af  youghurtdrops. . . hun er sleeet ikke misundelig :roll:  :wink:

Billede

Jeg må lige på jagt herinde en af de kommende dage for at finde billeder af dine hamser :D

Michele

Indlæg af Michele » 28. dec 2010 00:11

Majlund skrev:Jeg må lige på jagt herinde en af de kommende dage for at finde billeder af dine hamser :D
Tihiiiii .... Stakkels Abrikos. :-D Ikke flere youghurtdrops i dag. :-/ PIIIIIV  !!!! :-D

HUHA ... så må jeg hellere se at få lagt nogle ind. :-D
Men vi har gæster de næste par dage, så .... vent lige lidt, ikke. :-D
De' ellers også nutsi. :-D
God dag
Michèle

Låst