sabkoch skrev:Så det nu jeg siger til Anna og bestiller. Men da vi skulle vælge røg jeg lige ud i problemer med at finde ud af hvad vi skulle vælge og da det gik op for mig at Hampus og Fie var fra samme kuld og var "sort og orange", så gik der ged i min nuvundne viden om genetik.
Så bestillingen håber jeg giver mening for dig.
1. Skal være rex og langhåret og hankøn - (pu det var det nemme)
2. Ayla vil ikke kun have gyldent afkom, så det skal altså være en creme
eller zobel.
3. Ayla vil helst have en hvid / lys han
Jeg vil have en han, der sammen med Sally giver de fleste forskellige
farveresultater i afkommet.("sorte,hvide,orange")
(Sally er LL ee UU BaBa)
Og her er det så filmen knækker for mig, for er det så en creme,
zobel, lys, mørk ? - så her kommer du ind og vælger for os Anna, bare
rex, langhåret hankøn er opfyldt.
Gav det mening eller tror jeg - jeg er ude i frit valg på alle hylder ?
Vi kunne jo også komme ud og kigge på dem, når de har pels på, men 1 skal der reserveres.
Et eller andet sted taler vi forbi hinanden, for en parring ml. Sally og en af mine unger (som enten er ee Uu eller ee uu) kan kun give hvidbåndede zobel unger - og forklaringen ligger i at Sally er rentavlet og ALTID vil give et stort U videre, dvs. alle unger bliver umbrous (så med en parring med en creme bliver alt zobel, da creme og U = zobel)
Og en parring med en zobel giver zobel.
Derudover giver Sally altid et e, L, Ba videre. Dvs. alle unger er hvidbåndede (Ba_), de er korthårede (L_), og de har min. et lille e.
gyldne unger kan fås ved at parre hende med en der har et stort E, da det så vil dominerer over hendes små ee. de vil så altid være umbrous gyldne da Sally er UU.
Så jeg kan ikke opfylde så mange ønsker fra jeres side, andet end en rex han burde jo nok kunne klares.
Måske I skal tænke lidt videre over om I skal avle på Sallys unger, for så kan man jo spekulere lidt over, hvad der er smart de har i genkode (fx kan ungerne ved at Sally bliver parret med en creme få ee Uu - og dermed have en mulighed for at deres afkom kan "slippe af" med det store U).
I er velkomne til at komme og se på ungerne, og evt. en lille genetik snak, måske det er nemmere face to face, så der kan tegnes og fortælles på en gang.
I siger bare til - og hvis I er sikre på at I gerne vil reservere en unge fra mit kuld, så kan jeg skrive jer på med det samme (jeg behøver ikke vide hvad farve den skal være, kun om I er sikre på at I vil reservere en).