Min umiddelbare tanke er, at jeg slet ikke vil støtte, at sådanne familier har hamstere. Det ville jeg indirekte gøre, hvis jeg gave dem udstyr. Jeg har sagt nej til flere potentielle købere af unger, simpelt hen fordi jeg ikke mente, at de var seriøse eller var i stand til at passe dyrene, som vi mener, de skal passes.
"Min søn er blevet træt af sine fisk, så nu vil han gerne prøve at have en hamster!" Det blev ikke en von Happy....
"Min datters hamster er ikke tam, og den bider - så nu vil hun gerne have en ny!" Det viste sig, at denne hamster nærmest aldrig havde været ude af buret - den familie solgte vi heller ikke til.
Eller når et barn selv ringer for at købe en hamster. Jeg starter med at spørge om navnet, fordi vedkommende ikke engang præsenterer sig. Jeg fortæller, at vi ikke sælger hamstere til børn, at de skal bede deres forældre om at ringe, og så hører vi ikke mere....det er sket flere gange.
Derfor har vi udtrykkeligt skrevet i vores annonce på dba.dk, at vi forventer, at potentielle købere har sat sig grundigt ind i, hvordan en dværghamster skal passes samt problematikken omkring hybrider. Jeg fornemmer jo lynhurtigt, om de har gidet dette, og har de ikke det, så skal vores unger ikke bo der. Jeg ville altså heller ikke donere hamsterudstyr til en sådan familie. Det ville i mine øjne være at støtte deres hamsterhold på en forkert måde, hvor det i virkeligheden er viden og oplysning, der skal til.
Men vi har flere gange foræret brugte bure og andet udstyr til børn, vi KENDER, hvor vi ved, at det ville være en stor udgift i en familie med en ikke-så-stærk økonomi og har også af og til givet ekstra ting med, når vi solgte til fremmede. Der har vi dog været sikre på, at hamsteren ville få det godt.
Hamsteropdræt von Happy - vinterhvide dværghamstere