gaver til småt bemidlede familier

Beskrivelse mangler
Låst
Tkristensen

gaver til småt bemidlede familier

Indlæg af Tkristensen » 25. aug 2014 09:27

Jeg var på arbejde i fredags og snakkede med en hvis datter har, eller havde et hamster, den er taget til hamsterhimlen :) han fortalte mig at han havde et hold venner som har "mistet" mange af deres små fordi de lader dem rende rundt i sofaen og kommer til at sætte sig på dem, eller render væk på gulvet... :( -min pointe med denne trælse historie er egentlig at jeg har gået og tænkt over at hamstere jo desværre er et dyr med mange oversete behov! -det er en kendsgerning at mange køber hamstere fordi de ikke er så dyre i anskaffelse og fodring osv. og er et godt "begynderdyr" for børnene.. det er efter min opfattelse en forkert indstilling, men det er jo sådan virkeligheden er! --dog findes der også små børn som elsker de små væsener helt op til himlen og tilbage igen (jeg var selv en af dem... og det er ikke blevet mindre med årene...) og for hvem deres lille 4-benede ven betyder rigtig meget.. det kan være de har det svært hjemme, enten en mor eller far der har problemer i den ene eller anden form, eller de bliver mobbet i skolen og ikke vil være bekendt at sige noget... (jeg oplevede selv ovenstående, og ved derfor hvor meget mine hamstere betød for mig!) De bliver ens bedste ven man kan fortælle alting, og som bare lytter uden at sige noget <3 min mor var også småt bemidlet, og derfor skulle vi altid selv lave legetøj og huler osv. men inderst inde drømte jeg om at have et "rigtigt" hjem til mine børn :)

--SÅ DERFOR tænkte jeg om der kunne være nogen ide i at "indsamle" legetøj, madskåle, drikkeflasker, huse, huler mm.. gøre det rent og lave små "gaveposer" som børn kunne få?? jeg ved ikke om det kunne lade sig gøre, men det er en overvejelse værd!
LAD MIG HØRE FRA JER!!! :D

Freja

Re: gaver til småt bemidlede familier

Indlæg af Freja » 25. aug 2014 09:54

Min umiddelbare tanke er, at jeg slet ikke vil støtte, at sådanne familier har hamstere. Det ville jeg indirekte gøre, hvis jeg gave dem udstyr. Jeg har sagt nej til flere potentielle købere af unger, simpelt hen fordi jeg ikke mente, at de var seriøse eller var i stand til at passe dyrene, som vi mener, de skal passes.

"Min søn er blevet træt af sine fisk, så nu vil han gerne prøve at have en hamster!" Det blev ikke en von Happy....
"Min datters hamster er ikke tam, og den bider - så nu vil hun gerne have en ny!" Det viste sig, at denne hamster nærmest aldrig havde været ude af buret - den familie solgte vi heller ikke til.

Eller når et barn selv ringer for at købe en hamster. Jeg starter med at spørge om navnet, fordi vedkommende ikke engang præsenterer sig. Jeg fortæller, at vi ikke sælger hamstere til børn, at de skal bede deres forældre om at ringe, og så hører vi ikke mere....det er sket flere gange.

Derfor har vi udtrykkeligt skrevet i vores annonce på dba.dk, at vi forventer, at potentielle købere har sat sig grundigt ind i, hvordan en dværghamster skal passes samt problematikken omkring hybrider. Jeg fornemmer jo lynhurtigt, om de har gidet dette, og har de ikke det, så skal vores unger ikke bo der. Jeg ville altså heller ikke donere hamsterudstyr til en sådan familie. Det ville i mine øjne være at støtte deres hamsterhold på en forkert måde, hvor det i virkeligheden er viden og oplysning, der skal til.

Men vi har flere gange foræret brugte bure og andet udstyr til børn, vi KENDER, hvor vi ved, at det ville være en stor udgift i en familie med en ikke-så-stærk økonomi og har også af og til givet ekstra ting med, når vi solgte til fremmede. Der har vi dog været sikre på, at hamsteren ville få det godt.
Hamsteropdræt von Happy - vinterhvide dværghamstere

darkangel87

Indlæg af darkangel87 » 25. aug 2014 10:11

Jeg ville være mere nervøs for om de så rent faktisk har råd til at give hamsteren et ordenligt foder, og ikke bare køber det billige skidt man kan købe i dagligvare butikker
Billede
http://www.nightangel.dk
https://www.facebook.com/NightangelsHamsteropdraet

When one door closes another opens. Grab the life and make it your own.

taysha

Indlæg af taysha » 25. aug 2014 10:21

for slet ikke at tale om uforudsete udgifter - f.eks. hvis den bliver syg eller kommer til skade.
:(
Only in our dreams are we free. The rest of the time we need wages.~ Terry Pratchett
Billede
http://husfred-hamsteri.dk

LiseJuul

Indlæg af LiseJuul » 25. aug 2014 12:00

Enig med de andre.
Hvis man ikke engang har råd til et ordentligt bur samt tilbehør, så har man nok heller ikke råd til et ordentligt foder og et godt bundstrø. For ikke at tale om eventuelle dyrelægebesøg.
Bare nope. Sorry man.
Billede

vonJul

Indlæg af vonJul » 25. aug 2014 12:33

Jeg holder altså også med de andre.. Har man råd til dyret skal man også have råd til godt foder, et godt hjem og eventuelle udgifter ved dyrlægen :/

Rasholm

Indlæg af Rasholm » 25. aug 2014 14:06

Kan kun tilslutte mig de ovenstående kommentarer.

Forstår godt din gode intension TS, men der er bare mange ting der taler imod desværre, lige når det drejer sig om levende dyr.
Ha' en glad dag

Abu, Ayla, CC, Volot, Nocciola, Luc, Luciano & Anne
Rasmolms Hamsteropdræt
www.rasholm.dk

Tkristensen

Indlæg af Tkristensen » 25. aug 2014 16:38

dejligt med alle de mange svar, og debat-lystne mennesker :) Det er skam ikke fordi jeg selv forsøger at skubbe til et forkert forhold til dyr... jeg har selv 2 små guldklumper som jeg ofrer rigtig mange penge på hele tiden.. og det er bare en fornøjelse!! det mere ment som en udglattende faktor så dyr der ikke har det godt, kunne få det bedre! for de bliver købt -om man vil eller ej! og hamstere er DESVÆRRE et dyr der tit står i kælderen og går lidt i glemmebogen for "de har det jo godt bare de får mad og vand" -og så har vi ro for ungerne... men igen tak for svarene... --skønt at der er noget der kan få folk til tasterne :) --ha en dejlig aften derude i det danske Hamsterland!

Rasholm

Indlæg af Rasholm » 25. aug 2014 16:45

Tkristensen skrev:dejligt med alle de mange svar, og debat-lystne mennesker :) Det er skam ikke fordi jeg selv forsøger at skubbe til et forkert forhold til dyr... jeg har selv 2 små guldklumper som jeg ofrer rigtig mange penge på hele tiden.. og det er bare en fornøjelse!! det mere ment som en udglattende faktor så dyr der ikke har det godt, kunne få det bedre! for de bliver købt -om man vil eller ej! og hamstere er DESVÆRRE et dyr der tit står i kælderen og går lidt i glemmebogen for "de har det jo godt bare de får mad og vand" -og så har vi ro for ungerne... men igen tak for svarene... --skønt at der er noget der kan få folk til tasterne :) --ha en dejlig aften derude i det danske Hamsterland!

Tror ikke at selv om de fik gratis hamsterhus eller andet tilbehør, at hamsterne ville få det bedre og ikke ende i kælderen alligevel.
Hvis man er mindre bemidlet, men elsker sine dyr og vil gøre alt for dem, så kan de sagtens give deres hamster et velindrettede bur med hjemmelavede ting, som kan blive mindst lige så flotte og måske endda mere end det købte. Og så prioritere at spare de små/sparede penge sammen til et evt. dyrlæge-besøg.
Ha' en glad dag

Rasmolms Hamsteropdræt
www.rasholm.dk

Colour Point

Indlæg af Colour Point » 25. aug 2014 18:22

Jeg synes det er en svær debat, fordi jeg kan godt sætte mig ind i at børn har godt af at have dyr, men at det måske ikke er alle forældre som har råd til at gå ud og give (hvis man ikke kender de rigtige steder) 6-700 kr for et bur + div udstyr. Når det er sagt behøver børnene jo ikke være ligeglade eller dumme.

Min bekymring ved at give udstyr f.eks bur osv til sådanne familier, er at hamsteren er det billige at købe, og jeg ville frygte at børnene ville blive lidt alla "nu er der jo et tomt bur" eller "nu er der jo 2 huse" og pludselig har familien 2 hamstere. Dyrene er ikke billige i drift, jeg bruger maaaaange penge hver måned, og det er fint, det er mig eget valg, men det tænker folk ikke rigtig over når de køber dyret, og derfor synes jeg ikke man bør sende flere midler ud til dem, så hellere hjælpe med foder, eller andet i den retning. :)
Med Venlig Hilsen
Trine // Colour Point.
www.colourpointhamster.com eller http://www.facebook.com/colourpointhamster

Rasholm

Indlæg af Rasholm » 25. aug 2014 18:50

Colour Point - hamster er da billig i drift. De kan fodres for under 40 kr i en måned eller mere.

At vi er nogle der måske synes det er dyrt, er jo fordi vi hele tiden ser noget nyt som vi bare ikke kan undvære, et hus, en godbid, en anden type foder for variationens skyld - og bare fordi vi ikke kan lade være :wink: :wink: :wink:
Ha' en glad dag

Rasmolms Hamsteropdræt
www.rasholm.dk

Colour Point

Indlæg af Colour Point » 25. aug 2014 19:04

Med foder , strøelse, protein tilskud og grønt løber det hurtigt op ;)

At jeg så bruger ca det samme i foder som i godbidder (de holder dog længere ) er jo som sagt mit valg :P
Med Venlig Hilsen
Trine // Colour Point.

rikkebn

Indlæg af rikkebn » 26. aug 2014 15:23

Jeg vil nu bare støtte op om det der er blevet sagt :)

Problemet med det økonomiske kan jo også være at man går ud og investere i lige det som dyrehandleren siger er godt - eller hvad der ser pænt ud. Vi ved jo desværre af erfaring at korrekte råd ikke kommer så tit fra en sådan butik.
Kig forbi https://www.facebook.com/vesterhavetshamster/ - opdræt af Campbells i Esbjerg!

Colour Point

Indlæg af Colour Point » 26. aug 2014 18:09

At gå til dyrehandleren er det værste folk med minimale økonomiske midler kan gøre, mangle opdrættere tager væsenligt mindre for deres dyr, og samtidig kan man få de rigtige råd, så man ikke ender med at købe noget der skal erstattes.
- Men det handler nok mere om information end at man bør give bure osv :)
Med Venlig Hilsen
Trine // Colour Point.

Låst