Hvilken race er den "bedste"?

Beskrivelse mangler
Cecilie89

Hvilken race er den "bedste"?

Indlæg af Cecilie89 » 18. sep 2008 15:05

Ja, jeg regner med at alle har forskellige foretrukne racer, men nu vil jeg bare lige forhøre mig lidt. :)

Jeg har læst lidt forskelligt om de forskellige hamsterracer, men nu vil jeg gerne høre lidt personlig erfaring fra jer.

Hvilke racer er jeres yndling?
Nu er jeg helt nybegynder på området, så I må meget gerne vedhæfte et billede af den pågældende hvis I har og selvfølgelig også en begrundelse for hvorfor den er jeres foretrukne.
Mvh.
Cecilie Larsen,
www.totalgnaver.dk

2,7 marsvin
1,3 kaniner

AnnaR

Indlæg af AnnaR » 18. sep 2008 15:16

Jeg fik min første hamster i foråret og den gang skulle jeg jo også vælge.
Jeg valgte guldhamsteren fordi, jeg synes dværg arterne er meget små at håndtere og er næsten forsigtig af skræk over de er så små. Min svigerinde har to vinterhvide/hybrider og jeg kigger da til dem når jeg er forbi men synes stadig de er for små.
Valgte også guldhasteren fordi den findes i så mange flere forskellige farver, og jeg havde forelsket mig i en hvidbåndet sort. Mht pasning er det vist ret ens med vinterhvide, cambells og guld hamstere. De to sidste kinesisk og roborovski, er vist ikke så nemme at få tamme, så er mere et kigge på dyr.
Jeg synes du skulle at besøge nogle der har en eller flere af arterne, så du kan prøve at holde og se hvor store de er som udvoksede. Ofte er dem i dyrehandlerne jo unger, og nogle steder må man kke holde dem. Nu bor du jo lidt langt væk fra mig...

Her er billed af mine:
Billede
Billede

Cecilie89

Indlæg af Cecilie89 » 18. sep 2008 15:20

AnnaR: Jeg bor lidt udenfor Århus Nord, og så vidt jeg kan se kommer de fleste herinde helt fra Sjælland ..

Jeg tænkte på hvad betyder en hybrid? Nu har jeg set det nævnt herinde flere gange, og jeg ved ikke hvad det betyder? Er det direkte et andet ord for vinterhvid, eller er der en anden betydning i det?
Mvh.
Cecilie Larsen,
www.totalgnaver.dk

2,7 marsvin
1,3 kaniner

AnnaR

Indlæg af AnnaR » 18. sep 2008 15:30

Cecilie89 skrev:AnnaR: Jeg bor lidt udenfor Århus Nord, og så vidt jeg kan se kommer de fleste herinde helt fra Sjælland ..

Jeg tænkte på hvad betyder en hybrid? Nu har jeg set det nævnt herinde flere gange, og jeg ved ikke hvad det betyder? Er det direkte et andet ord for vinterhvid, eller er der en anden betydning i det?
Man kunne godt se hvor du boede, nåede bare ikke at rette indlægget inden du skrev.

En hybrid er en blanding mellem en vinterhvid og en cambells. Den kan ligne en vinterhvid rigtig meget, og derfor kan ofte blive snydt i dyrehandlere. Dyrehandlerne kalder dem sibiriske hamstere, og det var en betegnelse man brugte i gamle dage da man stadig troede det var samme art. Og nu vil dyrehandler ikke tro på os.  :roll:
At avle hybrider er ikke velset herinde, dog bliver kæle hamstere accepteret, de bliver lige så elsket som alle de andre hamstere.
Hmm tror ikke lige jeg kan finde på mere og sige om det... Du spørger bare hvis der er noget....

Cecilie89

Indlæg af Cecilie89 » 18. sep 2008 15:37

AnnaR skrev:En hybrid er en blanding mellem en vinterhvid og en cambells. Den kan ligne en vinterhvid rigtig meget, og derfor kan ofte blive snydt i dyrehandlere. Dyrehandlerne kalder dem sibiriske hamstere, og det var en betegnelse man brugte i gamle dage da man stadig troede det var samme art. Og nu vil dyrehandler ikke tro på os.  :roll:
At avle hybrider er ikke velset herinde, dog bliver kæle hamstere accepteret, de bliver lige så elsket som alle de andre hamstere.
Hmm tror ikke lige jeg kan finde på mere og sige om det... Du spørger bare hvis der er noget....
Okay tak for dit svar hehe. :) Hvordan kan man så se forskel på hvorvidt en hamster er hybrid eller ren enten vinterhvid eller cambells?
Og hvad er grunden til at det ikke er velset? Kommer der dårlig temperament ud af en sådan parring, eller er der en anden grund? :)
Mvh.
Cecilie Larsen,
www.totalgnaver.dk

2,7 marsvin
1,3 kaniner

Hamsterhjulet

Indlæg af Hamsterhjulet » 18. sep 2008 15:59

På min hjemmeside kan du se billeder af både vinterhvide og guld :D :

http://goldies-opdraet.webs.com/apps/photos/
Mvh. Fanni & Goldies
Billede

darkangel87

Indlæg af darkangel87 » 18. sep 2008 16:03

Cecilie89 skrev:
AnnaR skrev:En hybrid er en blanding mellem en vinterhvid og en cambells. Den kan ligne en vinterhvid rigtig meget, og derfor kan ofte blive snydt i dyrehandlere. Dyrehandlerne kalder dem sibiriske hamstere, og det var en betegnelse man brugte i gamle dage da man stadig troede det var samme art. Og nu vil dyrehandler ikke tro på os.  :roll:
Okay tak for dit svar hehe. :) Hvordan kan man så se forskel på hvorvidt en hamster er hybrid eller ren enten vinterhvid eller cambells?
Og hvad er grunden til at det ikke er velset? Kommer der dårlig temperament ud af en sådan parring, eller er der en anden grund? :)
grunden til det ikke er velset er at det er en blanding af to forskellige arter og det kan føre misdannelser med sig, og fordi man jo gerne vil bevare de to arter hvis man bare blander dem vil der til sidst ikke være rene arter (vinterhvid og campells) tilbage
Billede
http://www.nightangel.dk
https://www.facebook.com/NightangelsHamsteropdraet

When one door closes another opens. Grab the life and make it your own.

darkangel87

Indlæg af darkangel87 » 18. sep 2008 16:04

min yndlings er nu stadig guldhamsterne  der er større og lettere at håndtere som kælehamster.
men kan også godt lide dværghamsterne de er så små og søde.
Billede

Lykke

Indlæg af Lykke » 18. sep 2008 16:06

darkangel87 skrev:min yndlings er nu stadig guldhamsterne  der er større og lettere at håndtere som kælehamster.
men kan også godt lide dværghamsterne de er så små og søde.
Det var også grunden til at jeg valgte at starte med guldhamstere.

kwo

Indlæg af kwo » 18. sep 2008 16:21

Cecilie89 skrev:
Først vil jeg starte med at sige at man hos hamstere ikke taler om racer, men om arter. Hunde og kaniner f.eks. har racer, men de er stadigvæk allesammen en del af samme art, tamhunden og kaninen. Hos hamstere er der flere forskellige arter (ligesom f.eks. haren og kaninen er to forskellige arter). Normalt kan to forskellige arter ikke få fertile unger sammen, og derfor er problemet normalt ikke så stort. Men de to arter af dværghamstere (campbells og vinterhvid) er så nært beslægtede at det godt kan lade sig gøre, i hvert fald i nogle tilfælde.

Og da de to arter i forvejen ligner hinanden så meget, så bliver det ekstra svært at se forskel på krydsningerne imellem dem. Og det gør at vi meget nemt kan miste begge de rene arter, og i stedet ende med en stor rodebunke af krydsninger mellem dem. Derfor gør vi hvad vi kan for at oplyse folk om at de ikke skal avle på deres dværghamstere, med mindre de er sikre på at de er de rene arter (eller er sikre på at alle unger kun skal bruges som kælehamstere).

Det sidste kan dog være svært at administrere, derfor er det sikreste helt at lade være med at avle på dem.
Kenneth Worm

Cecilie89

Indlæg af Cecilie89 » 18. sep 2008 16:21

Okay, tak for svarene. :)

Hvor stor er forskellen i størrelsen egentlig mellem en guldhamster og en dværghamster?

Jeg hørte engang en dyrehandler tale om at man skulle vælge dværghamsteren frem for guldhamsteren fordi guldhamsteren er meget mere nataktiv og larmende generelt. Nu er det nogle år siden, og jeg har i forvejen et meget skeptisk syn på dyrehandlere, men jeg har hverken fået denne påstand be- eller afkræftet. Så hvad vil I mene om det?

Og tak for linket, "Hamsterhjulet". :) Jeg synes simpelthen så godt om alle de billeder jeg har set af en vinterhvid dværghamster, de er bare så fine! men hvis den anden er nemmere at håndtere skulle man måske starte op med en guldhamster ligesom nogle af jer andre. :)
Mvh.
Cecilie Larsen,
www.totalgnaver.dk

2,7 marsvin
1,3 kaniner

darkangel87

Indlæg af darkangel87 » 18. sep 2008 16:27

Cecilie89 skrev:Okay, tak for svarene. :)

Hvor stor er forskellen i størrelsen egentlig mellem en guldhamster og en dværghamster?

Jeg hørte engang en dyrehandler tale om at man skulle vælge dværghamsteren frem for guldhamsteren fordi guldhamsteren er meget mere nataktiv og larmende generelt. Nu er det nogle år siden, og jeg har i forvejen et meget skeptisk syn på dyrehandlere, men jeg har hverken fået denne påstand be- eller afkræftet. Så hvad vil I mene om det?

Og tak for linket, "Hamsterhjulet". :) Jeg synes simpelthen så godt om alle de billeder jeg har set af en vinterhvid dværghamster, de er bare så fine! men hvis den anden er nemmere at håndtere skulle man måske starte op med en guldhamster ligesom nogle af jer andre. :)

hamstere larmer ikke medmindre de er tremmebidere eller deres legetøj larmer. og din skepsis overfor dyrehandlere kan du bare beholde for sådan en har vi alle herinde.
tror nu nok at dværghamstere også er natteaktive.

størrelses forskellen ja mine roborovski dværghamstere er jo kun omkring 5 cm i længden mens guldhamsterne  vil jeg skyde på er omkring de 15 cm måske mere.
Billede

Wampi

Indlæg af Wampi » 18. sep 2008 16:31

nu startede jeg selv med guldhamster da det var dem jeg fandt sødes da jeg startede.. jeg har også haft vinterhvide dværghamstere :) den sidste overlevende hamster her i huset er en vinterhvid dværghamster ved navn Tot, hun er unge af Rose og GiZmo som jeg fik fra en avler herindefra..

jeg vil sige at det er lige så forskelligt fra hamster til hamster som det er fra menneske til menneske med hvor meget de har "brug" for at larme..

jeg vil helt klart afkræfte at der skulle være forskel eller ligefrem sammenhæng mellem larm og art..

en dværghamster er ca. 1/3 af guldhamsteren i størrelse sådan set ud fra øjemål med dem jeg har haft.. en guldhamster er ca. 1/3 af et marsvin.. det er ihvert fald sådan det ser ud for mig i ca øjemål..

hvad der er bedst er helt op til dig.. hvad jeg har fundet af forskel er med henblik på at gøre og holde dem tamme...

mine vinterhvide blev sådan lidt vilde i det igen efter bare en 2 ugers ikke nær så meget kontakt som de var vant til hvorimod at mine guldlokker(kælenavn for guldhamster) forblev det samme hele tiden..
Det kan sagtens være andre har haft det på modsatte måde eller er enige men sådan oplevede jeg mine små vidundere..

alle mine hamstere har haft hvert deres temperament og humør osv.. har endnu ikke kunnet sige "ahh minder mig om (navn på hamstere)"...

Hopiw

Indlæg af Hopiw » 18. sep 2008 16:41

Min yndlings hamster er guldhamstere. De er store rare og de bider aldrig (ved mindre du skræmmer dem eller irritere dem men der skal meget til).

Guldhamstere larmer ikke, tremmebideri og hjul kan larme men det kan afhjælpes bare ved at vælge det rigtige bur og smøre hjulet (:

Jeg har flere meget rolige guldhamstere der elsker at putte og blive kysset på  :pinklove:
Du kan kigge under vores hamstergalleri, tror efterhånden vi alle har postet billeder af vores hamstere derinde. jeg har i hvertfald postet rigtig mange billeder efterhånden.

liv

Indlæg af liv » 18. sep 2008 17:52

jeg har kun et dværg hamster men synes begge arter er skønne!!! det skal lige siges som mange tror at en dværghamster altså ikke bider eller noget! de er bare mindre!

nåh men en dværghamster fordi:
synes de er nuttede
mindre plads
synes det er en sød størrelse

øhh ja..

guldhamster fordi:
synes også de er nuttede
en masse farver større nemere at holde styr på (synes nogen jeg synes det er det samme)

ikke så mange gode  argumenter men altså lige hvad jeg kunne finde på :oops:  :lol:
Vedhæftede filer
Foto 414.jpg
her er min smukke feta!! :)
Foto 414.jpg (58.16 KiB) Vist 5375 gange

Låst